A napokban valaki azt kérdezte, hogyan lehet megtudni, hogy egy telefonszám hordozott, vagy sem? Ti tudjátok? Puskázni nem ér. Ha tudod a választ, ne olvasd tovább! Viszont ha nem, vagy ha nem tudod, miért érdekes ez, akkor neked szól ez a poszt! (És talán az ismerőseidnek is, így nyugodtan meg is oszthatod.)
Mivel fejből nekem sem jutott eszembe milyen számot kell hívni, avagy hogyan kell USSD kóddal megszerezni a választ – utánanéztünk.
A mobiloknál viszonylag egyszerű a helyzet, valamennyi szolgáltatónál működik a díjmentesen hívható 1748-as szám, ahol a keresett szám körzetszámát (vagyis az előhívó számot kell megadni a +36/06 nem kell, csak a 20,30,31,70), majd be kell pötyögni a 7-jegyű számot és megnyomni a # gombot, majd jön a válasz, az adott szám xy szolgáltató hálózatában működik.
Vagyis: 1748 hívás, majd 20/30/31/70 1234567#
Mindez a mobilon működik hívás nélkül, az úgy nevezett USSD kóddal is. Ha így akarjuk megtudni, hogy egy adott mobilszám hordozott-e, akkor a telefonálásnál be kell írni a *126* kódot, majd a keresett telefonszám körzetszámát (20,30, 31,70) és a hívószámát, majd jön a # jel és a hívás gomb, amivel hívást nem indítunk, csak elküldjük a kódot…
Így: *126*20/30/31/701234567#hívásgomb
Ez után hamarosan jön a válasz, azaz a telefon kiírja, hogy az a bizonyos szám, melyik szolgáltatónál van.
Hogy mindez miért érdekes?
Sokáig úgy tűnt, a mobilhálózatokban egyre kisebb lesz a jelentősége annak, hogy épp melyik hálózatba telefonálunk, hiszen a piac masszívan a flat-rate-ek felé mozdult, azaz a csomagok többségében volt x perc, amit így, vagy úgy le lehetett beszélni. Ha ez mindig így lenne, mindegy lenne, épp melyik hálózatot hívjuk, de nem így van. Az utóbbi időben ismét egyre több csomagban eltérő a hálózaton belüli és kívüli hívások ára, vagy például nem mindegy, hogy a havidíjban foglalt keretet hálózaton belül, vagy kívül használjuk. Ezért nem árt tudni, a gyakran hívott számainkat a tulajdonosaik elhordozták-e esetleg…
A vezetékes hálózatokban kicsit bonyolultabban tudható meg, hogy egy szám még az adott (a szám alapján valamennyire „vélelmezhető” hálózatban működik), vagy már esetleg elhurcolták onnan. A szolgáltatóknak azonban kötelezettségük fenntartani egy olyan, a saját hálózatukból díjmentesen hívható telefonszámot, amin saját ügyfeleiket tájékoztathatják arról, hogy egy szám jelenleg melyik szolgáltató hálózatában van és a hívás mennyibe fog kerülni.
Ezeket a számokat a hírközlési hatóság honapján is meg lehet találni (jó, nem túl egyszerűen), így nem kell a szolgáltatók oldalait böngészni, ha valaki épp meg akarja tudni, hogy egy szám ebben, vagy abban a hálózatban működik-e éppen.
Számhordozás
Ez az egész probléma tulajdonképpen a számhordozás miatt van, de persze ettől még jó, hogy lehet a számokat hordozni. A telefonszámok (mobil és vezetékes) hordozhatósága azt teszi lehetővé, hogy számunk megtartásával váltsunk szolgáltatót, ami igen kényelmes megoldás, hiszen úgy válthatunk szolgáltatót, hogy közben nem változik meg a telefonszámunk, azaz nem kell az ismerősöket drága pénzen, sok fáradtsággal értesíteni, hogy holnaptól nem ezen, hanem azon a számon lehet elérni…
A számhordozás, amely a jogalkotó hatóság szerint október elsejétől legfeljebb 3 napos átfutási idővel kell, hogy működjön, eddig összesen mintegy 657 ezer vezetékes telefonszámot és 465 ezer mobilt érintett.
Mindez a mobilok esetében azt jelenti, hogy statisztikailag 4 százalék körüli az esély, hogy egy hordozott számot hívunk (azaz nem abban a hálózatban végződik majd a hívásunk, mint ahol az előhívószám alapján gondolhatjuk), a vezetékes számok esetében viszont ennek az esélye 25 százalék feletti.
A számhordozásnak feltételek könnyítése mindenképpen lökést adhat, arról nem is beszélve, hogy elvileg (a bírósági ügyektől most tekintsünk el), hamarosan piacon lehet a negyedik szolgáltató, az pedig nyilvánvalóan már „mobilozó” ügyfeleket akar elcsábítani, nyilván jó részt számhordozással.
A számhordozás egyik kritikus része lehet egyébként a szolgáltatóktól vett mobilok függetlenítése…. A Mi 30? Avagy, mennyibe kerül a készülék függetlenítése? posztunkban azt jártuk körül, mennyibe kerül egy simlock-os telefon függetlenítése a szolgáltatóknál, s a kép meglehetősen összetettnek bizonyult. Finoman szólva. Mindehhez most csupán egy adalék, a német T-Mobile oldala szerint a két éves hűségidő lejárta után például egy iPhone függetlenítése az ügyfél kérésére az iTunes-on keresztül, ingyenesen megoldható…