Elsősorban a fogyasztói szokások változása miatt az mp3-lejátszók és a PNA-k helyét átvették az okostelefonok és az e-book olvasók a KSH fogyasztói árszínvonal számításához használt kosarában.
Szintén a fogyasztói szokások változása eredményezhette, hogy a péntek délutáni mozijegy helyére a 3D-filmekre szóló belépő került. Megváltoztak az utcán evési szokásaink is: a kosárban a melegszendvicset a gyros váltja az idén.
Több a népegészségügyi termékadó által érintett élelmiszer is bekerült a KSH fogyasztói árszínvonal számításához használt idei kosarába, a hivatal bevette többek közt az ízesített söröket, a burgonyachipseket, és az alkoholos üdítők egy részét, írta a Napi Gazdaság csütörtökön.
A csaknem ezer elemből álló úgynevezett reprezentánslistára összesen 23 új cikk került fel, 12 terméket, illetve szolgáltatást pedig lehúztak a hivatal szakértői, míg egy évvel korábban 25-19 volt ez az arány.
A változásokat részben a fogyasztási szokások átrendeződése, részben az uniós összehasonlíthatóság indokolja. Utóbbi az oka például annak, hogy az Eurostat javaslatára felvette a KSH a listára a push-up melltartót, illetve az általános folyékony tisztítószert.
A Napi megjegyzi, hogy a reprezentánslista változásánál nagyobb hatása van a fogyasztói árindexre annak, hogyan módosul az egyes nagy kategóriák súlya is a kosárban. Ezen a területen a felülvizsgálat szintén évenként történik, a tárgyévet két évvel megelőző esztendő lakossági fogyasztása alapján. A súlyok így 2012-ben a 2010-es fogyasztási szerkezetnek megfelelőek. A lap szerint a végleges súlyokról egyelőre nincs döntés, de elképzelhető, hogy tovább csökken a tartós fogyasztási cikkek aránya, és folytatódik az élelmiszerek és a háztartási energia súlyának növekedése.