A gyerekek személyes jogainak internetes védelmét szabályozó törvény szigorítására készül az illetékes amerikai hatóság és ebben a korábbinál nagyobb szerepet szán a mobil alkalmazásokat értékesítő portáloknak - írja több amerikai lapra hivatkozva az MTI.
Az amerikai szövetségi kereskedelmi felügyelet (Federal Trade Commission - FTC) jelentése szerint a gyerekek számára fejlesztett mobil alkalmazások készítői adatokat gyűjtenek a felhasználási szokásokról és reklámügynökségeknek értékesítik azokat anélkül, hogy az adatgyűjtés tényét a megfelelő módon nyilvánosságra hozták volna.
Az FTC szerint az ilyen alkalmazásokat értékesítő portálokat üzemeltető vállalatoknak, sokkal többet kellene tenniük annak érdekében, hogy a gyermekek szülei megfelelő módon tájékoztatva legyenek arról, mikor kerül sor a mobil készülék azonosítási adatainak, földrajzi helyzetére vonatkozó adatainak, valamint a telefonszámának lehívására. Az FTC ugyanakkor méltatta az Apple és a Google azon gyakorlatát, amelyben megkövetelik az alkalmazásfejlesztőktől, hogy érzékeny adatok, például címlista vagy földrajzi pozíció letöltéséhez megkérjék a felhasználó engedélyét.
Az Apple, a Facebook, a Google, a Microsoft és a Twitter egyaránt ellenzi az MTI beszámolója szerint, hogy kivegye részét a gyermekek online személyiségi jogainak megerősítését célzó szövetségi erőfeszítésekből.
Mellettük olyan médiaóriások, mint a Viacom és a Disney, a nagy kábelszolgáltatók, marketingszövetségek, illetve a játékgyártókat képviselő technológiai és kereskedelmi csoportok is hasonló álláspontra helyezkedtek.
Utóbbiak érvelése szerint az FTC által javasolt jogszabályváltozás olyan terheket róna rájuk, hogy a gyermekek kiszolgálására szakosodott weboldalak és szolgáltatások teljesen ellehetetlenülnének.
A hivatal a gyermekek személyiségi jogainak internetes védelmére 1998-ban hozott "Coppa" (Children's Online Privacy Protection Act) törvényt vizsgálja felül a mobil alkalmazások és közösségi portálok növekvő népszerűsége miatt.
Az 1998-ban elfogadott törvény lehetővé teszi a szülők számára, hogy felügyelhessék: milyen magánjellegű információkat gyűjtenek, illetve terjesztenek gyermekeikről online. E szabályozás értelmében a webhelyek üzemeltetőinek előzetesen meg kell kérniük a szülők beleegyezését, ha 13 év alatti gyermekek személyes adatai - például a lakcíme vagy email-címe - iránt érdeklődnek.
Az mostani egyik javasolt változtatás kibővítené azoknak a körét, akik felelősséggel tartoznának azért, hogy a 13 év alatti gyerekek személyes adataihoz csak szülői engedéllyel lehessen hozzáférni. A kérdés az, hogy milyen jellegű adatgyűjtésről kelljen kötelező jelleggel tájékoztatást adni és milyen módon lehetne garantálni azt, hogy az alkalmazás letöltésére csak szülői engedéllyel kerülhessen sor.
Az Apple és a Google már hónapok óta lobbizik az FTC-nél, hogy ne kelljen felelősséget vállalnia a mások által gyártott alkalmazások adatvédelmi kihágásaiért.
Az Apple például azt szeretné elérni az FTC-nél, hogy az internetes értékesítési portálok üzemeltetői teljes mértékben mentesüljenek a Coppa-törvény hatálya alól.
Az FTC-hez intézett beadványában ahhoz hasonlította a felelősség kiterjesztésére tett javaslatot, mintha a ruházati üzleteknek kellene felelősséget vállalnia a textilgyárak adatgyűjtési gyakorlatáért. "Ha elfogadnánk, ezeknek az új szabályoknak a hatására éppen a gyermekek számára legelőnyösebb alkalmazásoknak a kifejlesztése lassulna le, ráadásul jelentősen mérséklődne az okostelefonos minialkalmazások generálta gazdasági növekedés és a munkahelyteremtés is" - fogalmazott az FTC-nek címzett levelében Catherine A. Novelli, az Apple kormányzati ügyekben illetékes alelnöke.
A Google korábbi FTC-beadványában rámutatott, hogy a Coppa törvények javasolt megváltoztatása "nagy kihívás elé állítaná a Google Play portált". Az Amazon nem emelt kifogást a tervezett változtatásokkal szemben és nem és kommentálta az FTC hétfői jelentését.
A technológia beelőzte a szabályozást
Az FTC a várhatóan a hónap végére készül el törvényjavaslatával. Véleményük szerint a szabályozás nem tartott lépést a viselkedés alapú online reklám területén bekövetkezett rohamos fejlődéssel (ez az a gyakorlat, amelynek keretében adatbányászati eszközök segítségével, a felhasználók online viselkedését elemezve készülnek személyre szabott hirdetések).
Az FTC az azonosító rendszerekkel óhajtja kibővíteni a szülőiengedély-köteles adattípusok körét: például a cookie-kban tárolódó egyedi készülékkódokkal vagy felhasználóazonosító számokkal, amennyiben ezeket a kódokat hirdetési célokból használják a gyermekek online nyomon követésére. Az elképzelés az, hogy idővel teljesen elzárják a cégeket a gyermekek online tevékenységére vonatkozó webes adatgyűjtés lehetőségétől.
"Az, amit a gyerekek online posztoltak, vagy az, amire rákerestek házi feladataik elkészítésének részeként, nem kísértheti őket akkor, amikor majd egyetemre vagy éppen állásinterjúra jelentkeznek" - foglalt állást a témáról a The New York Timesnak nyilatkozva Edward J. Markey massachusettsi demokrata képviselő, a kétpárti kongresszusi adatvédelmi választmány társelnöke, hangsúlyozva, hogy "a YouTube-ot nem szabad adatkövető YouTracked-dé alakítani".
A hatóság javaslatai élénk reakciókat váltottak ki a nagy online szolgáltatók, televíziós csatornák, közösségi oldalak, minialkalmazás-platformok és reklámipari kereskedelmi csoportok körében. Közülük néhányan azt állítják, hogy az FTC a szabályozás körének bővítésével túllépi a hatáskörét. Mások azzal érvelnek, hogy az azonosító rendszerek - például a felhasználói kódok - alkalmazása a gyermekek "anonim" online követéséhez voltaképpen jóindulatú: az online tevékenységgel kapcsolatos információkra azért van szükség, hogy elhelyezhetők legyenek azok a hirdetések, amelyek a gyermekeknek szóló ingyenes tartalom és szolgáltatások költségeit ellentételezik.
"Hogy milyen veszéllyel jár, ha ezt megpróbáljuk megakadályozni? - tette fel a kérdést Alan L. Friel, a média- és technológiai ügyekre szakosodott Edwards Wildman Palmer nevű jogi cég elnöke. - Azt kockáztatjuk, hogy elvész egy sor igazán jó oktató és szórakoztató tartalom, ha túlzottan megnehezítik a weboldalak működését, és azok tulajdonosai nem tudnak jövedelemre szert tenni az oldalakból."
Más nemzedékre is könnyen kiterjeszthető a szabályozás
A gazdasági tét lényegesebb nagyobb, mint amit a szűken vett gyermekközönség jelent.
Iparági szakértők szerint ugyanis ha az FTC úgy dönt, hogy szülői hozzájárulást követel meg a gyermekek felhasználói azonosítóinak felhasználásához is, egy napon akár azt is előírhatják a cégeknek, hogy hasonlóképpen járjanak el a felnőttek esetében is - márpedig a felhasználói azonosítók követése adja a digitális marketing és reklám alapját.