2013-ban a MasterCard első alkalommal hirdetett versenyt a fogyasztókat a vásárlásban segítő mobil alkalmazások között és az eredmény: a vásárlási alkalmazások magyar piaca az egyik legfejlettebb Közép-Kelet-Európában.
A közlemény szerint a legjobb alkalmazásokat egy tizenhat fős nemzetközi, szakmai zsűri választotta ki, akik az értékeléskor három fő szempontot vizsgáltak: a felhasználói élményt, az alkalmazás megjelenését, valamint a megfelelő működést. A verseny célja az volt, hogy értékeljék a közép-kelet európai régió, valamint Oroszország és Törökország mobilvásárlási alkalmazásait.
Magyarországon a ParkolóÓra díjfizető alkalmazása bizonyult a legjobbnak, míg a második helyre is hasonló típusú, parkolást és autópálya-matrica megvásárlását lehetővé tévő Mobil parkolás & e-matrica érkezett. A hazai dobogó harmadik fokán egy mesterember-kereső adatbázis áll, a JóSzaki.hu.
A zsűri értékelése szerint a vásárlási alkalmazások magyar piaca az egyik legfejlettebb Közép-Kelet-Európában. Az értékelt magyar alkalmazások átlagpontszáma ugyanis a második legmagasabb volt az egész mezőnyben, a saját nyelven elérhető alkalmazások száma alapján pedig Magyarország a harmadik helyen végzett.
„Összehasonlításban a környező országokkal, a vásárlási alkalmazások szegmense igen fejlett Magyarországon” – mondta Hemberger András, a MasterCard igazgatója. „Kifejezetten sok vásárlási alkalmazás van, és ezek a kereskedelem nagy területét lefedik, ami a környékbeli országokról nem mondható el. Ezen kívül a magyar alkalmazások magas minőségi színvonalat képviselnek: mind az induló vállalkozásoktól, mind a nagy nemzetközi cégektől láttunk kiemelkedő minőségű példákat. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy jelenleg általánosan elterjedt lenne a mobil vásárlás Magyarországon, hiszen ez a szegmens továbbra is csak 1-3 %-át teszi ki a magyar nyelven elérhető alkalmazásoknak. Azonban vannak arra utaló jelek, hogy nagyon jó ütemben fejlődik ez a piac, sok lehetőséget látnak benne a kereskedők és a szolgáltatók.
forrás: MasterCard
Molnár Miklós, a győztes ParkolóÓrát (Androidos verzióban itt) fejlesztő AntaresNav Kft. ügyvezető igazgatója elmondása szerint fő céljuk, hogy gyors és pontos segítséget nyújtsanak az egyik legalapvetőbb mindennapi tevékenység, a közlekedés terén.
Telefonközpont gonoszkodó megjegyzés: és a Világbéke????
„Nagyon fontos szempont volt a tervezés során, hogy a felhasználók gyorsan, legfeljebb három kattintáson belül elérjék a céljukat. Alkalmazásunk a gyorsaság mellett átláthatóságot biztosít, hiszen a felhasználók nyomon követhetik a parkolásra költött összeget, a percre pontos leállításnak köszönhetően pedig nincs túlszámlázás.”
A "nép hangja" azért nem teljesen elégedett...., de az összkép nem rossz
Szetnics László, a MasterCard Europe mobilfizetésért felelős regionális vezetője szerint egy adott piac fejlettségét jelzi, hogy a résztvevő alkalmazások milyen arányban teszik lehetővé a tulajdonképpeni vásárlást, tehát nem csupán termékinformációval, térképpel vagy egyéb eszközökkel támogatják a folyamatot, de elviszik a fogyasztót a kasszáig, felajánlanak valamilyen fizetési lehetőséget. Ez az arány Magyarországon volt a második legmagasabb (59%) az egész régióban, a verseny zsűrije csak Törökországban talált nagyobb arányban ilyen alkalmazásokat.
forrás: MasterCard
A kilenc ország piacát vizsgálva kiderült, hogy azon alkalmazások, melyekkel fizetni is lehet, több mint 50%-ban lehetővé teszik a bankkártyás vásárlást, így jelenleg a bankkártya a mobil vásárlási alkalmazások által legnagyobb arányban használt fizetési mód a résztvevő országokban.
A zsűri nem csak az egyes országokban hirdetett győztest, de összesített eredmény is született a több mint 110 alkalmazás vizsgálata után. Így a régióban a legjobbnak járó díjat a török Yemeksepeti, Törökország első számú étel házhozszállító szolgáltatásának mobil megoldása kapta, mellyel a felhasználók tartózkodási helyük alapján választhatnak többezer étterem kínálatából. A második helyezett a lengyel e-book, hangoskönyv és e-folyóiratolvasó alkalmazás, a Nexto Reader lett, amellyel Lengyelország legnagyobb könyváruházának virtuális polcait lehet böngészni, de a fogyasztók az alkalmazáson keresztül meg is vásárolhatják a kiválasztott termékeket. A harmadik helyen Csehország legnagyobb közösségi vásárlást támogató szolgáltatása, a Slevomat szerepel.
***
Érdekes egybeesés, hogy pont ma jelent meg a Guruló Hordó blogon a "Sárga taxi, drága taxi" poszt, amelynek egyik fő mondása, hogy a budapesti taxizáson talán egy jó okostelefonos alkalmazás segíthetne a legtöbbet.... (Persze vannak ilyen alkalmazások, de azoknál jobbakra gondol a szerző- okkal.)