A napokban két mobilcég is megújította vezető tarifacsomagjait, mi pedig áttekintettük, mit is kínálnak nekünk. Az egyszerűség kedvéért jelen vizsgálódásunk kizárólag az internet-előfizetést is tartalmazó tarifacsomagokra koncentrál, vagyis a Mozaik, Okostarifa és Mátrix díjcsomagokkal foglalkozik. Ezek a díjcsomagok első ránézésre még könnyen összehasonlíthatónak tűnnek, de a sok opciós lehetőség és a rengeteg csillagos megjegyzés miatt ez igen komoly feladat. Mi azért próbálkozunk, és példákon keresztül, a használatra összpontosítva mutatjuk be az egyes díjcsomagok közti - olykor igen jelentős - eltéréseket.
A lehető legobjektívabb összehasonlítás kedvéért lefektettünk néhány szabályt, amit a táblázatok elkészítésénél alkalmaztunk:
- Azonos (ill. közel azonos) előfizetési díjak szerinti csoportokban hasonlítjuk össze ezeket a 100%-ban lebeszélhető, illetve elSMS-ezhető díjcsomagokat. Ha - a legnagyobb díjcsomagokat kivéve - van olyan árkategória, ami nincs meg mind a három szolgáltatónál, akkor azt nem vontuk be a vizsgálatba (ezért maradt ki a táblázatból a Mátrix 3).
- Mindig olyan példát veszünk, ami a csoporton belül maximálisan kihasználja az egyes szolgáltatók által biztosított lehetőségeket (vagyis ha a 3000 forintos előfizetési kategóriában valamelyik szolgáltató „ingyen” 20 belföldi SMS-t ad – és a másik kettő ennél kevesebbet –, akkor 20 SMS elküldésének költségét vizsgáljuk). Ugyanez igaz a lebeszélhető percekre is.
- A vizsgálat tárgyát képező hívások mindig belföldiek és 50-50 százalékban oszlanak meg a hálózaton belül és kívül (a T-Mobile-nál is ilyen alapon számoltuk ki és tüntettük fel a táblázatban, hogy hány perc hívást tartalmaz a havidíj).
- Ha valamely díjcsomaghoz ingyen választható 1 a több különböző extra szolgáltatás közül, akkor mi mindig a belföldi SMS opciót választottuk (Mátrix, Mozaik). Nemzetközi SMS-sel nem foglalkozunk.
- A díjcsomagba foglalt internetelérést feltüntetjük, de nem foglalkozunk egyéb módon se a mennyiséggel, se a túlforgalmazással (mert nincs külön díja vagy, mert a Telenornál például rengeteg mindent nem számolnak a keretbe).
- Külön díjért kérhető egyéb opciókkal nem foglalkozunk (sőt azzal se, ha esetleg 26 év alattiak vagyunk, és ezért a Vodafone-nál összesen két ingyenes opciót választhatunk).
- Nem vizsgáltuk meg, melyek azok az esetek, amelyek esetleg egy magasabb havidíjú csomagnál – ugyanazt a használatot feltételezve – kedvezőbb végeredményt hoznának...
És akkor nézzük, hogyan alakulna a havi számlánk az egyes díjcsomagoknál:
A táblázatok tulajdonképpen önmagukért beszélnek, jól látható, hogy a Vodafone minden vizsgált esetben a legolcsóbb megoldást nyújtja. Igaz, 5000 forintos havidíjig eléggé kiegyenlített a verseny, a különbségek minimálisak (a sorrend itt Vodafone – T-Mobile – Telenor). Azonban 8000 forintos havidíjnál elkezdenek nőni a különbségek és idővel igen komollyá válnak.
Ezekre a különbségekre persze több tényező is magyarázatul szolgál:
- A kiugró, nagy eltérést mutató esetekben biztos, hogy – az eredeti használatot feltételezve – a T-Mobile-nál egy magasabb díjcsomagba lépés sokkal kedvezőbb számlát eredményezne (de ezt, ahogy a szabályoknál részleteztük, most nem vizsgáltuk).
- A T-Mobile a hívásokat mindig ugyanazon a percdíjon számolja el a havidíjba, csak - egyedüliként - a hálózaton belüli és kívüli díjakat különbözteti meg. Tehát tulajdonképpen a T-Mobile-nál nincs egyetlen „kedvezményesen” lebeszélhető percdíj sem. A Telenor azonban mindig, a Vodafone pedig a legtöbb esetben meghatározott keretig olcsóbban adja a perceket és csak ezt követően kezdi el listaáron számolni (ezen belül is a Telenor mindig több „ingyen” percet ad).
- A Telenor nem kínál egyetlen díjcsomagba foglalt „ingyen” SMS-t sem, vagyis itt már az első SMS-ért is mindenképpen külön fizetni kell. Ezzel szemben mind a T-Mobile, mind a Vodafone kínál (ingyenes opcióként) díjcsomagba foglalt, „ingyenes” belföldi SMS-t. Ez persze azt is jelenti, hogy ha valaki kevesebb SMS-sel is beéri, akkor a Telenor csomagjaival az általunk jelzettnél biztosan - akár sokkal - jobban jár.
Végül érdemes megnézni két extrém esetet. Az elsőnél részben azt láthatjuk, hogy ha 1000 percet beszélnénk és 800 belföldi SMS-t küldenénk el, akkor ezért a Vodafone 18 800 forintot számlázna, míg a Telenor majd 37 000 Ft-ot, a T-Mobile pedig pontosan 38 500 Ft-ot. Azaz a különbség itt több mint kétszeres! De itt jogosan mondható, hogy a T-Mobile-nak van ugyanerre jobb díjcsomagja is, persze magasabb díjért. Ezért megnéztük azt is, mi a helyzet akkor, ha a legmagasabb árú díjcsomagoknál 1200 percet beszélnénk és 1100 SMS-t küldenénk. A végeredmény brutális különbségeket mutat! És itt már nincs mentség, hogy van a szolgáltatónak kedvezőbb díjcsomagja is…
Persze muszáj hangsúlyoznunk, hogy mindezek a saját szabályrendszerünk alapján eszközölt saját példáink, saját számítással, amelyek csakis ezekre a forgatókönyvekre állapítják meg a fenti sorrendeket. Ha valaki pont annyit szeretne "forgalmazni", amennyit egy csomag kínál, akkor a választás egyéb szempontjai kerülhetnek előtérbe: mit használnak a családtagok, melyik csomaghoz jár a legkedvezőbb árú készülék, és így tovább...