Az MTI friss híre szerint értesítették a távközlési szolgáltatókat a legújabb telefonadó-elképzelésekről: az adó mindenképpen percalapú lesz, és augusztus végétől akarják bevezetni. A kormány és a szolgáltatók képviselői között minderről pénteken lesz újabb egyeztetés.
Matolcsy György gazdasági miniszter az Origo hírportál információi szerint a kormánypártok képviselőivel szerdán közölte, az első tízpercnyi telefonbeszélgetés mentesülne az adó alól, és személyenként havonta maximum 700 forint lenne a közteher. Az MTI értesülése szerint a szolgáltatóktól most azt kérik, készítsenek egy listát arról, előfizetőiknek milyen telefonálási szokásaik vannak.
Szakértők felhívják a figyelmet arra, hogy a miniszter által vázolt konstrukció a tehetősebbeknek kedvezhet, mert az is csak 700 forint adót fizetne, aki 20-40 ezer forintért telefonál havonta. A Telefonközpont tegnapi írása erről az igen gáláns ötletről.
Az újabb variáció szintén nagy terhet róna a szolgáltatókra, hiszen az informatikai rendszerüket jelentősen fejleszteniük kell ahhoz, hogy ez az adó beszedhető legyen.
A telefonadó tervezetéről hamarosan dönteni kell, hiszen a kormány még az idén több tízmilliárd forint bevételt vár tőle, emlékeztet a hírügynökség. Korábban több távközlési cég amellett tört lándzsát, hogy előfizetőalapú legyen az adó, míg mások inkább forgalmi alapút szeretnének. Egy harmadik álláspont szerint mindenki akkor járna jól, ha az adót a havidíjba építenék be.
Egy további kérdés az is, hogyan fizetik majd az adót azok a mobilosok, akik előre fizetett, pre paid kártyával telefonálnak és SMS-eznek, illetve mi történik azokkal a flottásokkal és vállalati ügyfelekkel, akik egy előre meghatározott csoporton belül most ingyen, nulla forintért hívhatják egymást.
A kormány eredeti elképzelései szerint a kezdeményezett hívások minden megkezdett perce után 2 forint adót kellene fizetni az év közepétől, hasonlóan minden SMS és MMS után.
Az előzetes számítások szerint a 2 forintos telefonadó az ügyfélkör jelentős része számára kétszámjegyű költségnövekedést eredményezne. Egy ilyen mértékű emelkedés nemcsak a lakossági előfizetők számára lenne hatalmas teher, hanem a magyar vállalatok számára is, hiszen az adó miatt megugró távközlési költség rontaná a vállalatok versenyképességét, s valószínűleg csökkentené a telefonálási kedvet is. Így pedig a távközlési cégek is bevételcsökkenést szenvednének el.
A távközlési adóval az idén 30 milliárd, jövőre körülbelül 52 milliárd forinttal akarja növelni a kormány a költségvetés bevételeit. Ennek alapján éves szinten körülbelül 3,5-4 ezer forint, azaz körülbelül havonta 300 forint jut egy felhasználóra. Magyarországon mintegy 11,5 millió mobilelőfizetést és 2,9 millió vezetékes vonalat tartanak számon.