Ahogy azt a napokban már jeleztem, van egy fajta véleményem a 0 Mbit/sec-es (avagy 0 Kbit/sec, vagyis semekkora) garantált mobilinternetes adatátviteli sebességgel kapcsolatban, ami azért meglehetősen furcsa a 4G, LTE, Hipernet, "a mobilinternet mindet visz", de még a sima 3G korában is. A témáról egy rövid írást kért (igen/nem) vélemény rovatába az IT Business. A kék sarokban a rendeletet alkotó NMHH főigazgatója, piros sarokban a Telefonközpont blog.
A cikk, azaz a pro és kontra vélemények itt, vagy a képre kattintva érhetőek el.
Kicsit bővebben
Nyilván az lenne a legjobb, ha mindig pontosan tudnánk mit is veszünk és pontosan azt kapnánk, amit ígérnek - ráadásul úgy, hogy ez bármikor pontosan ellenőrizhető is legyen.
Adott esetben ha a szolgáltatók garantálnák is, amit kínálnak... és valóban azt garantálnák, nem a tizedét, huszadát, századát. Ha nem lenne eltérés a hirdetésekben szereplő "akár, elérhető" sávszélesség és a minimálisan garantált között (ami viszont feltétlenül elérhető).
Ez lenne az ideális - csakhogy a mobiltechnológia sajátosságai aligha teszik lehetővé, hogy valamire azt mondják: mindig, mindenhol, feltétlenül.
A hatósági rendelet szerint a szolgáltatóknak már nem elég az esetek 80 százalékában garantálni a sávszélességet, hanem 100 százalékosan, és a teljes lefedettségen kell ezt tenniük. Ahogy immár példák is mutatják, a rendelet hatására szolgáltatók abba az irányba mozdulnak, hogy akkor nem garantálnak semmit - mivel ezt a legrosszabb körülmények között is tartani tudják. Önvédelem, viszont nagyon nem elegáns.
Az eredmény tehát senkinek sem jó, ráadásul ez a helyzet tulajdonképpen egy a fogyasztók érdekében hozott rendelet módosítása miatt következett be.
Részlet egy a napokban megjelent közleményből. A szolgáltató neve most mindegy is.A ....tarifacsomagokkal elérhető elméleti maximális sebesség egy névleges érték, amely az adott területen a szolgáltatást biztosító hálózati technológia elérhetőségének, az azt támogató készülék meglétének, illetve a hálózat aktuális leterheltségének függvénye. A garantált sebességről, valamint a kínált sávszélességről az Általános Szerződési Feltételek ....számú mellékletének ... pontja rendelkezik. A minőségi mutató jogszabály szerinti meghatározása: A Szolgáltató által kínált sávszélesség, azaz internet-hozzáférési szolgáltatás nyújtása során az adott előfizetői hozzáférési ponton le- és feltöltési irányban elérhető, a szolgáltatáshoz rendelt adatátviteli sebesség felső elméleti határa, a lefedettségi terület bármely kültéri pontján, bármely időpontban 2G, 3G, HSPA technológia esetén: 0 Mbit/s. A Szolgáltató által garantált le- és feltöltési sebesség, azaz internet hozzáférési szolgáltatáshoz rendelt a Szolgáltató által az adott előfizetői hozzáférési ponton le- és feltöltési irányban a lefedettségi terület bármely kültéri pontján, bármely időpontban teljesíteni vállalt legkisebb adatátviteli sebesség 2G, 3G, HSPA technológia esetén: 0 Mbit/s.
A témáról korábban a HSWS-ben jelent meg a Júliustól nincs garancia a mobilnetre cikk:
Technológiai-jogi abszurdum
A hírközlési hatóság elnökének egyik tavaly év végi rendelete idén július 1-től megváltoztatja az úgynevezett garantált letöltési sebesség és garantált feltöltési sebesség definícióját és képzését. Ezek azok a célértékek, melyeket többek közt a reklámokban is fel kell tüntetniük a szolgáltatóknak annak érdekében, hogy az ügyfelek felé irányuló tájékoztatási kötelezettségeiknek eleget tegyenek, és jelezzék, hogy a reklámozott értékekhez képest esetenként jóval kisebb valós sebességet lehet elérni a mobil szélessávú technológiával.
A módosítás előtt érvényben lévő szabályozás szerint az adott lefedettségi területen csak az esetek 80 százalékában voltak kötelesek a szolgáltatók garantálni a sávszélességet, többek közt a mobilhálózat sajátosságaiból és külső befolyásolhatósági tényezőiből eredően. Az új rendelet ez utóbbi faktorral nem számol, vagyis a mobilszolgáltatókra ugyanazok a kritériumok vonatkoznak, mint a vezetékes szolgáltatókra, azaz a teljes szolgáltatási területen az esetek száz százalékában meg kell felelniük az ÁSZF-ben meghatározott garantált értékeknek.
A hatóság válasza -NMHH: a minimális sávszélesség alacsony színvonalat takar – szerint minderre az alábbiak miatt volt szükség:
Az NMHH új rendeletet hozott az internetezők hatékony védelmében, mely ez év július elsejétől lép hatályba. Erre azért volt szükség, mert egyes szolgáltatók esetében jelentős különbség mutatkozott a beígért, illetve garantált internet le- illetve feltöltési sebesség között, és ez a nagy eltérésalkalmas az ügyfelek megtévesztésére.A korábbi jogszabály alapján a hatóság nem tudott hatékonyan fellépni azokban az esetekben, ahol az előfizetők jogos panasszal fordultak hozzá. A panaszosok azt kifogásolták, hogy a szerződésben ígért internetes sávszélességet a szolgáltató nem teljesítette.
Az eddig érvényben lévő rendelet csupán azt mondta ki, hogy a szolgáltatónak csak az esetek, illetve szerződések nyolcvan százalékában kell megfelelnie a garantált sávszélességnek. Az egyéni panaszokra a szolgáltató mindig azt a választ adta, hogy vállalásai az összes előfizető 80 százalékánál teljesültek. A panaszok egyedi esetek csupán, tehát nem követett el jogsértést. A szolgáltató olyan szolgáltatásért követelt fizetséget, amelyet nem teljesített.Az NMHH csak akkor tudta volna bizonyítani a jogosan hozzáforduló reklamálók igazát, ha igazolni tudta volna, hogy az előfizetők
nyolcvan százalékánál felmerültek a minőségi kifogások.
Minderre tekintettel az NMHH módosította a szabályt az internetezők érdekeinek védelmében. Előírta, hogy az internetkapcsolat garantált fel- és letöltési sebességét külön-külön, minden egyes előfizetőnél teljesíteni kell, egyben arra ösztönözve a szolgáltatókat, hogy reklámjaikban és szerződéseikben reális minőségi mutatókat adjanak meg.A szolgáltatók tisztában vannak azzal, hogy milyen kapacitással képesek működtetni szolgáltatásukat. A cégek úgy építik ki és fejlesztik mobilhálózataikat, hogy a rendszer bírja az általuk meghatározott szintű terhelést.Amennyiben valamely szolgáltató még egy minimális le- illetve feltöltési sebességet sem mer vagy hajlandó vállalni, az egyértelműen jelzi a felhasználók számára, hogy jelenlegi szolgáltatójuk alacsony színvonalú szolgáltatást nyújt. Ebben az esetben más céggel köt majd szerződést.