A kormány elfogadta és a közeljövőben rendeletben kihirdeti a Nemzeti Mobil Fizetési Rendszer részletszabályait - közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium.
Az MTI pénteki híre szerint a rendszer a egységes állami platformként működik majd és első lépcsőben a parkolási közszolgáltatások és az autópálya-matricák elektronikus értékesítésében lehet használni. A közlemény szerint minden közszolgáltató köteles lesz az egységes rendszert igénybe venni, szolgáltatásainak mobil értékesítéséhez.
A kizárólagos állami tulajdonú Nemzeti Mobil Fizetési Zrt. a díjbevételeiből fedezi működési költségeit. Az ügyfél - az igénybe vett szolgáltatáson felül, a már működő rendszerekhez hasonlóan - kényelmi díjat fizet. E díj mértéke - szolgáltatástól függően - 50-100 forint lesz. Ez alacsonyabb a mai szolgáltatók áraitól - áll a közleményben.
Ma általában a parkolásnál 75 Ft a kényelmi díj, autópálya vásárláskor (a mobilszolgáltatók honlapjainak adatai szerint) 160-165 Ft.
A jelenleg üzemelő rendszerek többsége az új állami platformra támaszkodva, annak viszonteladójaként működhet majd, írja az MTI.
A hírben arról nem esik szó, SMS-fizetés mellett más, okostelefonos fizetési módok bevezetését is tervezi-e az állami szolgáltató.
Az országgyűlés nagyjából egy éve, tavaly decemberben szavazta meg azt a képviselői indítványon alapuló törvényjavaslatot, amely szerint immár csak állami cég értékesíthet mobiltelefonnal (vagy más, nem helyhez kötött elektronikus rendszerrel) fizethető parkolójegyet, autópálya-matricát, később pedig úthasználati díjat és tömegközlekedési menetjegyet. Ezen szolgáltatások díjának mobilfizetését ezidáig kizárólag magáncégek végezték. (Értelemszerűen azok, akik a közlemény szerint viszonteladóként működhetnek a közeljövőtől.)
Egy most fellelt februári IT Business cikk - a Mobilfizetési Monopoly - szerint "az új jogszabály alapján a nemzeti mobilfizetési rendszer működtetése az állam kizárólagos gazdasági tevékenysége, amelyet a nemzeti mobilfizetési szervezet – egységes, államilag felügyelt rendszerrel és árképzéssel – koncessziós szerződés megkötése nélkül végez. A mobilfizetési rendszerrel foglalkozó állami társaság bevételét a szolgáltatóktól kapott továbbértékesítési árrés és az ügyfelektől kért kényelmi díj jelentené. A törvény a parkolási és az útdíjak esetében 2012. október 1-jén, a személyszállítási szolgáltatások esetében 2013. január 1-jén lép hatályba.
Hogy valójában mikor lép hatályba, az nyilván a hamarosan megjelenő rendeletből derül majd ki.
Az indoklás szerint a törvény bevezetése azért szükséges, mivel „a parkolási, a közlekedési, az úthasználati díjak beszedésére hivatott szolgáltatók száma nagy, a piac széttagolt, a személyszállítási szegmensben pedig a mobilfizetés lehetősége még csak elvétve jelent meg az igénybevevők számára”. Az indítvány szerint egy nemzeti mobilfizetési rendszer megalkotása lehet a megoldás, amely „egységes, átlátható és kényelmes, elejét veszi a szigetszerű fejlesztéseknek, és biztosítja az „innovatív díjstruktúrák” bevezetését, a méretgazdaságosság miatt pedig csakis így lesz hatékony, a közpénzek felhasználása csak így lesz ellenőrizhető.
A piac természetesen erősen fanyalog (a februári cikk szerint). Az egyik érintett rámutatott arra a közismert tényre, hogy a piac és a verseny megléte szükséges a hatékonysághoz, az innovációhoz és így az ügyfélérdekek kielégítéséhez."