2011-ben a magyar mobiltelefon piacon csökkent a teljes ügyfélszám, ugyanakkor viszont emelkedett az előfizetésüket, vagy pre-paid kártyájukat aktívan használók száma, derül ki a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság legfrissebb gyorsjelentéséből. A számokból az is kitűnik, egyre többen rendelkezünk havi előfizetéssel, miközben csökken a feltöltő kártyák száma.
A jelentés szerint a 2010 végi 12,012 millióról 2011 végére 11,690 millióra csökkent a teljes ügyfélszám - 100 főből azért 117,3 így is ügyfél volt -, ugyanakkor az előfizetéssel rendelkezők, illetve az utolsó 3 hónapban forgalmat generáló ügyfelek* száma 11,049 millióról közel 11,1 millióra emelkedett az elmúlt évben.
Éves összevetésben a teljes ügyfélszám alapján a T-Mobile jelentősen, 43,36 százalékról 45,04 százalékra növelte pici részesedését, a Vodafone nagyjából „helyben maradt”, hiszen piaci része 22,38 százalékról 22,62 százalékra emelkedett, míg a Telenor részesedése 34,26 százalékról 31,97 százalékra csökkent.
Némileg mást mutat a kép, ha a forgalmazásban résztvevő ügyfeleket nézzük. Itt a T-Mobile a piaci részét 44,82 százalékról 45,4-re növelte, a Vodafone részesedése ugyanakkor minimális mértékben, de csökkent: 22,75 százalékról 22,62 százalékra. Zsugorodott a Telenor részesedése is, de lényegesen kisebb mértékben, mint az egész piacon, itt ugyanis a hányada 32,43 százalékról 31,98-ra csökkent.
Drámai átrendeződések tehát nem történtek 2011-ben a piacon, viszont folytatódott a pre-paid (előre fizetett) kártyát használó ügyfelek számának csökkenése. 2008 elején még 100 ügyfélből 62 használt ilyen kártyát, 2010 végén 53,8; 2001 végén pedig már csupán 49,6 - azaz immár a többség havi előfizetéssel rendelkezik.
Mindez egyébként egy gyors fejszámolást követően azt jelenti, hogy 2011-ben mintegy 660 ezer pre-paid kártya „tűnt el” a teljes piacról, ugyanakkor viszont a három szolgáltató havi előfizetéssel rendelkező ügyfeleinek a száma bő 340 ezerrel közel 5,55 millióra nőtt.
A piac eltolódása a havi előfizetés felé nyilvánvalóan az előfizetéses ügyfeleknek kínált kedvezményes készülékvásárlási lehetőségeknek, illetve a jobb tarifáknak köszönhető. A piac bővülése minimális, ráadásul lassan új szolgáltató(k) is megjelent(nek); a meglévőknek tehát elemi érdekük, minél inkább magukhoz kötni a meglévő ügyfeleiket. Erre pedig egy két éves hűségnyilatkozat igen jó eszköz lehet.
* Forgalmazásban résztvevő ügyfelek: Tartalmazza a havi díjas (post-paid) kártyák számát, illetve az előre fizetett (pre-paid) kártyák közül azokat a SIM kártyákat, amelyek az elmúlt három hónapban hívást indítottak vagy fogadtak, vagy SMS-t indítottak. Forgalmazásnak minősül a külföldön indított vagy fogadott forgalom, valamint az adatforgalom (pl. WAP,MMS,GPRS...) is.