Úgy tűnik, a várakozásoknak megfelelően valóban sok mobil került karácsonykor a fák alá, de a Telefonközpont számításai szerint a decemberi erőteljes korrekció ellenére enyhe csökkenéssel zárta a magyar mobilpiac a 2012-es évet.
December végén az NMHH adatai szerint a jelentésben szereplő szolgáltatóknak összesen 11,579 millió ügyfelük volt, így 100 főre 116,5 előfizetés jutott, a telefont valóban használók ügyfelek száma pedig 11,079 millió volt.
Bár decemberben (novemberhez képest) a teljes ügyfélszám 107 ezerrel, az aktívok száma pedig 130 ezerrel nőtt, éves szinten mindkét mutató gyengült.
Ami talán jó hír, az aktív ügyfelek száma mindössze 21 ezerrel csökkent, míg a teljes ügyfélszám közel 111 ezerrel. Mindez a telefonadók, a telítődő piac és az egyéb küldő körülmények közepette talán nem is olyan rossz. Különösen, ha figyelembe vesszük, hogy a tavasszal indult Tesco Mobile adatai nem szerepelnek az NMHH jelentésében (a Lidl/Blue Mobile adatai benne vannak). Márpedig ha a cégnek akár csak néhány 10 ezer "előfizetőt" is sikerült megszólítania, akkor jó eséllyel állítható, hogy 2012-ben az aktív ügyfelek száma nem csökkent.
Sajnálatos ugyanakkor, hogy a Tesco nem lépett be az önkéntesen adatot közlők körébe 2012 végéig, mert így hosszú évek óta ez az első év, amikor nincs pontos adat az ügyfelek számáról, a vagy a 100 főre jutó penetrációról.
A 100 főre jutó ügyfélszám 2011 végén még 117,3 volt,míg a "történelmi csúcs" a 2008 decemberi 121,8-as érték volt. Akkor a teljes ügyfélszám még 12,224 millió volt - igaz az aktívak száma akkor 10,997 millió volt, azaz 80 ezerrel kevesebb, mint 2012 végén. Ez pedig azt jelzi, talán nem is olyan drámai a visszaesés - bár persze az is igaz, 2008 végén még értelemszerűen igen kevesen használhattak külön kártyát mobilinternethez.
Az aktív ügyfelek száma a most decemberi ugrást megelőzően egyébként igen szűk sávban mozgott, még 2011 decemberében is kisebb mértékben változott, mint tavaly év végén.
Ami a szolgáltatók teljesítményét illeti:
- 2012-ben a Telenor piaci része a 2011 decemberi 31,97%-ról 31,27%-ra, a Vodafoné 22,99%-ról 22,78%-ra csökkent, míg a T-Mobilé 45,04%-ról 45,94%-ra nőtt.
- Az aktív ügyfelek alapján a Telenor részesedése 31,98%-ról 31,78%-ra, a Vodafoné 22,62%-ról 22,39%-ra csökkent, a T-Mobilé pedig 45,5%-ról 45,84%-ra nőtt.
Az évet a T-Mobile nyerte, a karácsonyt viszont a Telenor
2012-ben egyébként folytatódott a feltöltőkártyák arányának csökkenése, a 2011 decemberi 49,6%-ról 47,57%-ra esett a pre-paid kártyák részesedése, ami 2008 nyarán még 60% feletti volt.