Több korábbi sikertelen próbálkozás és a mostani kiírás többszöri módosítása után lezárult végre a frekvencia-árverés és eldőlt, lesz Magyarországon negyedik mobilszolgáltató. Az új cég Magyar Posta Zrt., a Magyar Villamosművek Zrt. és az MFB Invest Zrt. konzorciuma lesz, azaz egy állami szolgáltató lép be a piacra.
Az NMHH keddi bejelentése szerint a posta, a villamos művek és a fejlesztési bank konzorciuma a minimális, azaz a kikiáltási árnak megfelelő ajánlattal lett befutó a frekvencia "árverésen" - igaz mivel a két másik pályázó érvénytelen ajánlatot adott be, az árverés legizgalmasabb része, a licit elmaradt.
A konzorcium összesen 10 milliárd forintot fizet a 900 Mhz-es, 1800 MHz-es és 2100 Mhz-es elemekből álló frekvencia csomagért. Az új cég ezzel a három mai szolgáltatóéhoz hasonló összetételű frekvencia csomag birtokában indíthatja el a szolgáltatását, amellyel az év végre Budapest egy jelentős részét, 2014 végéig az összes, harmincezer főnél nagyobb lélekszámú települést le kell fednie.
Amíg az új cég nem építi ki saját hálózatát, addig a három jelenlegi szolgáltatótól vehet igénybe úgynevezett belföldi roaming szolgáltatást, amelynek feltételeiről az érintetteknek egymás között kell megegyezniük. Ebbe a folyamatba a hatóság csak akkor avatkozik be, ha szereplők maguk nem tudnak megállapodni.
Az új belépő mellett a három jelenlegi mobilszolgáltató is erősen érintett volt az aukcióban, s a jelek szerint ők igen mélyen nyúltak a pénztárcájukba a szélessávú mobilinternet szolgáltatás fejlesztéséhez szükséges – a 900Mhz-es tartományban található - csomagokért. A Vodafone 15,6 milliárd forintot, a Magyar Telekom 10,9 milliárdot, a Telenor pedig 7,3 milliárd forintot fizet. A pályázat eredményeképp így összesen nettó 44 milliárd forint folyik be a költségvetésbe, igaz ebből 10 milliárd forintot az állam fizet saját magának.
T-Mobile, Vodafone, Telenor trió lényegesen kisebb frekvencia csomagért fizet sokkal többet – de tény azért az is, hogy nekik nem negyedikként kell belépniük arra a piacra, amelyre ebben a formában komoly nemzetközi mobil tapasztalattal rendelkező szereplő nem is nagyon kívánkozott.
Azt ma még nagyon nehéz megmondani, hogy a negyedik, avagy az állami szereplő belépése milyen hatással lesz a piacra. Az aukciót kiíró hatóság célja volt, hogy „a verseny élénkítése érdekében, megteremtse annak feltételeit, hogy egy új szolgáltató is piacra léphessen. A jövőben ez pozitívan hathat a szolgáltatások színvonalának emelkedésére, és elősegítheti az előfizetők érdekeinek fokozottabb érvényesülését”, fogalmazott az NMHH a keddi közleményben.
Bízzunk ebben!
A verseny élénkülésének egyébként napokon belül lehetnek jelei – bár a mostani aukciótól viszonylag független módon -, hiszen éppen holnap indul el egységesen 33 Ft-os percdíjakkal a Lidl által működtetett virtuális Blue Mobile, majd pedig vélhetően hamarosan jön a Tesco mobilja is.
Amennyiben így lesz, s az új konzorciális szolgáltató a Posta „bolthálózatára” épít, akkor a meglévő szolgáltatók mellett az élelmiszer kiskereskedelemben edződött versenytársakkal is meg kell küzdenie és az nem lesz egyszerű.