Ha eltekintünk attól a kérdéstől, hogy egyáltalán miért is kellene televízióznunk, megállapíthatjuk, hogy ma számtalan lehetőség van a tévézésre. Pontosabban számos, s meg is próbáljuk ezeket szépen sorban megvizsgálni. Tévézni lehet analóg és digitális hozzáféréssel, előfizetéssel és előfizetés nélkül, illetve valamilyen vezetékes, vagy vezeték nélküli vétellel.
Az ábrán: HD – nagyfelbontású kép; stb – set top box, jelátalakító; (..) – nem feltétlenül kell, vagy van
Kezdetben volt – és még ma is van – az analóg televíziózás. A hőskorban a földfelszíni analóggal kezdtünk, majd jött, és a korábbinál szélesebbre tárta a kapukat (akkoriban szinte elképzelhetetlen csatorna bőséget hozott) az analóg kábeltévé, majd a kilencvenes évektől megjelentek a digitális szolgáltatások is - a műholdas, a kábeltévé, az internet protokol alapú IPTV, majd a földfelszíni digitális.
Analóg, vagy digitális; vezetéken, vagy nélküle; kábelen, interneten, műholdon, vagy a levegőben, de valahogy el kell juttatni a szükséges jeleket a televíziótól (a műsorgyártótól) a televízióig (azaz a néző lakásában található egyre laposabb dobozig). A nézőnek tulajdonképpen a legkevésbé az az érdekes, hogy hogyan jut el a jel a lakásába, a lényeg az, hogy ott legyen, az elvárt minőségben, az elvárt áron és az elvárt kínálattal.
Jelenleg az analóg és a digitális rendszerek párhuzamosan futnak, de nem kérdéses, a jövő a digitálisé – a jobb minőség, a nagyobb hatékonyság és persze a minél nagyobb kép-felbontást, jobb minőséget igénylő lapos tévék miatt is.
Tényleg, hogyan tévézünk?
A felügyelő hatóság adatai szerint 2011 decemberében közel 600 ezer háztartásban még a tető- vagy szobaantennával szabadon fogható analóg és digitális földfelszíni sugárzású műsorokat vagy ingyenesen elérhető műholdas adásokat néztek a lakók így a mintegy 3,8 millió magyarországi háztartás közül közel 3,2 millióban fizettek elő valamelyik előfizetéses szolgáltatásra. Az előfizetéses piacon számtalan kisebb, nagyobb szolgáltató működik. A legnagyobbak – a Magyar Telekom, az Invitel, a UPC Magyarország és a UPC DTH, a DIGI, a PR-TELEKOM, a Tarr , a ViDaNet, a PARISAT, a RubiCom, a Hello HD, a UPC DTH és az Antenna Hungária. Ők együttesen az előfizetéses piac 88 százalékát szolgálják ki és tavaly december végén 2,842 millió előfizetéssel rendelkeztek. Ebből 1,658 millió (58,3%) szólt valamelyik digitális szolgáltatásra, a többi pedig analógra.
Digitális kábeltelevízióra vagy IPTV-re ebben a körben összesen 690 ezer háztartás fizetett elő, műholdas tévére 920 ezren, a MindigTV Extrára pedig 49 ezren.
Az NMHH adatai szerint a teljes magyarországi előfizetéses televíziós piacon - valamennyi technológiát figyelembe véve - a UPC a piacvezető, piaci részesedése 25,9 százalék, a második a DIGI 23 százalékos, a harmadik pedig a Magyar Telekom 22,4 százalékos piaci résszel.
Választási lehetőségek
Az ország legnagyobb részén mindegyikünknek lehetősége van megválasztani, hogy milyen módon és hogyan akar televíziózni. A műholdas és földfelszíni digitális szolgáltatások lefedettsége közel teljes, illetve 95 százalékos. A kábeltévés szolgáltatások is elérik a háztartások igen jelentős hányadát és az IPTV térnyerése is gyors. Mindez azt jelenti, hogy van lehetőség a választásra, van lehetőség a szolgáltató, vagy a technológia cseréjére. Érdemes tehát megnézni, hogy, milyen ajánlatok közül lehet választani – s ebben mindenképpen segítségünkre lehet a hírközlési hatóság Tantusz szolgáltatása.
A váltást, a jobb lehetőségek kiaknázását a legtöbb esetben két dolog nehezíti meg.
Az egyik, hogy nem tudjuk:„van jobb, van másik”.
A másik pedig az, hogy hűségnyilatkozatokkal veszünk igénybe szolgáltatásokat, sok esetben több szolgáltatást is összecsomagolva. Ebben az esetben valóban nehéz váltani, ezért mindig célszerű áttekinteni a lehetőségeket a szerződés(ek) megkötése előtt, s legalább a hűség periódus lejáratát megelőző időszakban. Szintén célszerű mérlegelni, mekkora kedvezményt kapunk, ha több mindenre egy helyen, hosszabb időre (de legfeljebb 2 évre) fizetünk elő – s ezért mit kérnek tőlünk, milyen feltételek vonatkoznak arra az esetre, ha elköltöznénk az adott helyről, vagy ha valamiért a lejárati előtt szeretnénk felmondani a szolgáltatást.
A folytatásban áttekintjük a vezeték nélküli és a vezetékes tévézési lehetőségeket, majd az internetes és mobilos verziókat is.