Az Egyesült Államokban múlt vasárnap (magyar idő szerint inkább hétfőn hajnalban) 111 millión nézték élőben az NFL, azaz a „foci-döntőt” a New York Giants és a New England Patriots összecsapását. Közben azonban egy másik meccs is zajlott, méghozzá két „képernyő”, a tévé és a mobil között.
A Super Bowl a 111 milliós nézettséggel természetesen új rekordot állított fel. Az eddig csúcsot – furcsa módon - a tavalyi döntő tartotta, az azelőtti pedig a M.A.S.H. sorozat utolsó epizódja, nem kevesebb, mint 28 évig.
A Flurry kutató cég adatai szerint a meccs ideje alatt – ami csekély négy óra – 98 millióan használtak valamilyen mobiltelefonos (tabletes) applikációt, azaz az Egyesült Államok lakosságának egy harmada babrálta okostelefonját, tabletjét.
Bár az NFL döntő Amerikában hagyományosan mindenkit lázban tart, a nézők a döntő alatt is használták el a közösségi oldalakat, frissítették bejegyzéseiket és még játszottak is.
Éppen ezért, vagy éppen ennek az „elvándorlásnak” a mérséklése érdekében a tévében hirdetők - most és máskor is - nem kevés elmés ötlettel igyekeznek a műsorokhoz kapcsolódó mobil applikációk használatára serkenteni a nézőket. A QR kóddal elérhető többlet tartalmak, a szintén mobilos szavazások célja, hogy inkább ezeket használják, mint csak úgy telefonáljanak, netán elkapcsoljanak a csatornáról.
A fél percenként 3,5 millió dolláros hirdetési tarifáiról is híres döntő közben egyébként számos hirdető, illetve néző „játszott” a Shazam hangfelismerő applikációval – így a zene és média „kutató” Shazam jelentése szerint milliók. Nem csoda, a hirdetők és a Shazam-mal együttműködésében egyebek mellett két Toyota Camryt is meg lehetett nyerni.
A Flurry a döntő közben azt is mérte, melyik negyedben használtak legtöbben mobilos applikációkat - a harmadikban; és azt is, hogy melyik negyed hirdetései alatt. Ebben az összevetésben a 4. lett a győztes – illetve az abban hirdetők a vesztesek.
A Flurry szerint leginkább az első két negyedben volt érdemes hirdetni, akkor még jobban figyeltek a nézők a reklámokra, később már inkább a meccsre koncentráltak, azaz inkább a hirdetések által biztosított szünetekben használták a mobiljukat (és persze a tabletjüket is).
A kutató cég azt is megvizsgálta, mely reklámok alatt „nem figyeltek” a legtöbben, s melyek alatt viselkedtek a nézők fegyelmezetten, a reklámra koncentrálva, de azt is vizsgálták, melyik reklámot szerették a férfiak és melyiket a nők. Egyébként az esetek 62 százalékában a nők használták az applikációkat - és általában a játék alatt.
A mérés szerint a legjobban Madonna kötötte le a nézők figyelmét, azaz akkor mobiloztak a legkevesebben, amikor ő lépett fel – a szünetben. Aki erről netán lemaradt volna, itt megtekintheti. Érdemes.
(Egyébként a meccs is jó volt.)