Ezen a héten várható döntés a telefonadó tervezetéről írja az MTI-re hivatkozva az Index, a helyzet azonban nem egyszerű, mivel még a távközlési, a vezetékes és a mobilos szektor sem egységes abban, mi lenne a legjobb megoldás. Az új adót azonban a múlt hétfőn bemutatott konvergenciaprogram szerint már idén júliustól fizetni kellene. Az eredeti tervekben percenként kétforintos adó szerepelt, de könnyen lehet, hogy mégsem percalapon fogjuk majd fizetni.
A múlt hétfőn bemutatott Széll Kálmán-terv új adóval sújtaná a távközlési szektort, pontosabban ezúttal direkt módon annak fogyasztóit.. Az eddig a cégek által fizetett telekomadót – ami Európai Bíróságra került – felváltaná a telefonálás és sms-ezés percenként, illetve darabonként fizetett, ügyfeleket terhelő kétforintos adója.
A távközlési adóval az idén 30 milliárd, jövőre körülbelül 52 milliárd forinttal akarja növelni a kormány a költségvetés bevételeit. Mivel Magyarországon mintegy 11,5 millió mobilelőfizetést és 2,9 millió vezetékes vonalat tartanak számon, az új teher egy, egy előfizetés, vagy telefonszám esetében éves szinten mintegy 3500-4000 lehet.
Azonban, bár az új adóról még a héten dönteni kellene (szerda-csütörtök-péntek), még nagyon sok vita, illetve probléma van. Az Index cikke szerint leginkább azzal, hogy július elsejétől kellene fizetni. Abban ugyanis egységes állásponton van a távközlési szakma, hogy a cégek nem tudnak ilyen rövid idő alatt nagymértékű informatikai fejlesztéseket végrehajtani ahhoz, hogy percalapú adót fizettessenek meg a felhasználókkal.
(Ennek a hatása nyilván megjelenik majd az egyéb szolgáltatások, termékek árában.)
És hogy melyek a vitás pontok? Több cég amellett tört lándzsát, hogy előfizető-alapú legyen az adó, míg mások inkább forgalmi-alapút szeretnének. Egy harmadik álláspont szerint mindenki akkor járna jól, ha az adót a havidíjba építenék be. Egy további kérdés az is, hogyan fizetik majd az adót azok a mobilosok, akik előre fizetett, pre paid kártyával telefonálnak és SMS-eznek, illetve mi történik azokkal a flottásokkal és vállalati ügyfelekkel, akik egy előre meghatározott csoporton belül most ingyen, nulla forintért hívhatják egymást.
Mindenesetre a számítások és a modellek elemzése gőzerővel folyik, hiszen az idő sürget: ahhoz, hogy az új adót a tervek szerint júliustól bevezethessék, hamarosan a parlament elé kell terjesztenie az ezzel kapcsolatos módosító javaslatokat.
Az előzetes számítások szerint a kétforintos telefonadó az ügyfélkör jelentős részének, százalékban számolva kétszámjegyű költségnövekedést eredményezne. Egy ilyen mértékű emelkedés nemcsak a lakossági előfizetők számára lenne hatalmas teher, hanem a magyar vállalatok számára is, hiszen az adó miatt megugró távközlési költség rontaná a vállalatok versenyképességét, s valószínűleg csökkentené a telefonálási kedvet is. Így pedig a távközlési cégek is bevételcsökkenést szenvednének el.
Ugyanakkor a tisztán előfizetés alapú adónak is lennének hátrányai, hiszen sok embernek van több SIM-kártyája, illetve céges és magán telefonja. Nem beszélve arról, hogy egyre nő a gép-gép közötti kommunikációt lebonyolító kártyák száma is.