Telefonközpont blog

Minden ami távközlés, közérthetően, egyszerűen az okostelefontól az interneten át, a digitális átálláson keresztül szinte bármeddig.
Ha az összes írásunkról értesülni akarsz, csatlakozz hozzánk a facebook.com/Telefonkozpont oldalon is!

Facebook

Hírek a minuszos.hu oldalról

Nincs megjeleníthető elem

Portfolio Blogger

 

Friss topikok

Címkék

112 (1) 1974 (1) 2020 (1) 3D (2) 3G (7) 4. szolgáltató (52) 4G (16) 50plusz (2) 802.11 (1) acta (2) adatbiztonság (10) adathalászat fishing (2) ADSL (2) akció (1) Alcatel (1) alkalmazás (60) alkalmazások (2) állplasztika (1) Altintop (1) Amazon (3) Amazon Kindle (3) AMD (1) analóg televízió (4) android (58) Angry Birds (1) Antenna Hungária (6) Apple (31) ÁSZF (6) ATV (7) AT Kearney (1) AXN (1) barangolás (10) Barcelona (2) Bayern (1) biztonság (9) BlackBerry (6) Bluetooth (2) Blue Mobile (11) böngésző (1) Bruce Willis (1) BTel (6) BVB (1) Chat (1) Chrome (1) ConCorde (1) csatornakiosztás (2) csekk (1) csőposta (1) Deezer (2) Digi (10) digitális átállás (23) digitális fényképezés (8) digitális televízió (36) Doro (2) Dropbox (3) dvd (1) dvr (3) egészség (1) elektronikus hírközlési törvény (5) elveszett telefonok (1) Email (4) Ericsson (12) EU (3) európai távközlési hálózat (4) Evernote (1) facebook (3) Facebook (28) fake (1) felmérés (13) feltöltőkártya (1) Filpboard (1) Firefox (1) Flickr (1) Foci EB (4) fogyókúra (1) fólia (1) FourSquare (2) frekvencia (1) FTTx (1) Galaxy (4) GalaxyCamera (1) Galaxy SIII (2) Gmail (6) google (1) Google (27) Google-fiók (5) GoogleTalk (1) Google Account (1) google account (1) Google Docs (2) Google Drive (3) Google Goggles (1) google maps (6) GPS (2) GSM (1) GVH (1) Gyurta (1) hacker (1) hálózatsemlegesség (1) hangazonosítás (1) hangos reklámok (1) helyesírás (1) Hesna (1) Hipernet (2) homokóra (1) hotsopot (1) HSPA (1) HTC (7) HTC ONE X (1) Huawei (9) Humanoid (1) hűségzerződés (1) IBM (1) IDC (2) ieee (1) IKEA (1) IndaFotó (1) információ biztonság (5) Infrapont (2) Integer (1) Intel (2) internet (15) internetes vásárlás (2) Invitel (13) IOS (10) iPad (7) ipad (2) iphone (1) iPhone (42) IPTV (7) ivsz (1) iwiw (1) jelszó (2) Jon Lord (1) kábeltévé (17) KKV (1) KSH (1) Kürt (1) KutatóCentrum (2) Lamborghini (1) lánclevél (1) laptop (4) lexikon (42) LG (9) lg (1) Lidl (12) Linkedin (2) LogMeIn (1) lte (7) LTE (11) m-health (1) m1 (1) Madonna (1) madware (2) Magyar Telekom (69) malware (2) market (2) masat (1) MasterCard (2) Más téma (1) médiaszerver (1) Médiatanács (1) Média és hírközlési biztos (3) Meizu (1) Messi (1) meye (1) Microsoft (8) MindigTV (10) mobil (7) mobilfizetés (7) mobilinternet (105) mobiltárca (2) mobiltelefon (13) mobiltelefon-arc (1) Mol telecom (1) Motorola (2) MTVA (1) műholdas televíziózás (11) MyAudio (1) napelemes (1) navigáció (5) navigon (1) NFC (3) NFH (1) nfl (1) NMHH (100) Nokia (14) NordTelekom (1) notebook (1) okostelefon (152) Olimpia (6) online vásárlás (2) Opera Mini (1) Ostia (1) OTP (1) panasonic (1) Paypal (1) per (1) Phelps (1) Picasa (3) Play (1) portfolioblogger (174) Posta (5) Postafon (2) proxy (1) QR-kód (4) rádió (2) Räikkönen (1) reklám hangerő (1) repülő üzemmód (3) rfid (2) rizsfőző (1) roaming (28) Róma (1) Ronaldo (1) RTL (1) RTL Klub (3) Samsung (39) Samsung Galaxy Note 10.1 (1) sandvine (1) sárga csekk (4) ScreenShield (2) set top box (1) shazam (1) SIM (1) SIM-kártya (9) Skype (17) smart (1) sms (1) SMS (12) Sony (3) Sony Ericsson (1) super bowl (1) sygic (1) Symantec (1) Symbian (1) számhordozás (3) szavazás (2) Sziget (1) T-Home (8) T-Mobile (151) tablet (25) tanulás (1) Tarr (2) távfelügyelet (1) TEDxDanubia (1) telefonadó (70) Telefonközpont (50) telefonszám (1) Telenor (165) Tesco (1) Tesco Mobile (14) tesco mobile (1) teszt (10) timeline (3) timeline idővonal (1) time shift (1) tokásodás (1) töltő (2) Tóth Árpád (1) TV2 (4) Twitter (4) t home (1) ügyfélszolgálat (2) Ukrajna (1) UPC (27) upc (1) UPC Direct (3) USB (3) USB stick (1) utazás (1) varangy (1) vekker (3) vezetékes telefon (1) vezeték nélküli router (3) vezeték nélküli töltés (1) Viber (11) Vidanet (2) világvége (1) Virgin (1) virtuális mobil (23) Vodafone (153) WhatsApp (9) WiFi (17) Windows Phone (12) wireless (1) Yahoo (1) YouTube (5) zene (1) Zenefon (7) ZTE (5) Címkefelhő

Feedek

Távközlésről - közérthetően

2012.05.22. 16:04 gyuriakien

Hálózatsemlegesség: tiltható lehet a Skype-tiltás?

Címkék: mobilinternet Viber WhatsApp Skype NMHH telefonadó hálózatsemlegesség

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) nyilvános konzultációt tart a hálózatsemlegesség (net-neutrality) aktuális kérdéseiről. Ez önmagában persze nem egy megrázó erejű hír, de ha úgy fogalmazzuk, hogy a hálózatsemlegesség például olyan kérdéseket vet fel, mint például azt, hogy egy szolgáltató megteheti-e azt, hogy hálózatán korlátozza a VoIP forgalmat, magyarán letiltja például skype-ot, akkor már sokkal érdekesebb lehet a téma – különösen a telefonadó tükrében.

A hálózatsemlegesség persze ennél, és az alábbiakban taglaltaknál is jóval összetettebb, de az átlagos felhasználó (én, te, mi, ti ők), általában ezen, vagy ehhez hasonló pontokon találkozunk vele először. Most is vannak a piacon olyan okostelefon használatra optimalizált csomagok, amelyek legalábbis elvileg tiltják a VoIP-ot (Voice over Internet Protokol), azaz nem engedik az olyan alkalmazások, mint a Skype, a Viber, a WhatsApp és testvéreik használatát. 

whatsapp.pngviber.pngskype.png

 

A net-neurtality kérdésével már huzamos ideje foglalkoznak a szakértők és a kérdés az utóbbi időben egyre nagyobb közérdeklődésre tart számot. A hálózatsemlegesség elkötelezett szószólói azt akarják, hogy az információ továbbításának, átadásának a módja legyen független az információ jellegétől, a felhasznált technológiától és alkalmazástól is. Magyarán, ne szóljon bele a szolgáltató abba, hogy a hálózatán (pl internet) én hogyan, mi módon kommunikálok.

Persze itt jön be a probléma… szegény szolgáltató, a különadó és egyebek árnyékában jól kifejleszti  mobilnet hálózatát, mi ügyfelek meg arra akarjuk használni, hogy inkább azon beszéljünk, s ne a szolgáltató számára hagyományos módon bevételt generáló hangcsatornákon át.

A történet másik olvasata: x cég fejleszt, beruház,; y cég ingyenes szolgáltatása pedig az ő hálózatán generál hatalmas adatforgalmat neki, (azaz x-nek), míg a  bevétel teljes egészében y-nál jelentkezik.

Szóval a kérdés eléggé összetett, sok oldalról megközelíthető.

Hálózatsemlegességi kérdések garmadáját vetheti fel, hogy egyre népszerűbbek az internetes rádiók, tévék, zenemegosztók és egyebek. Ennek hatására a szolgáltatónál nő a forgalom, ugyanakkor ezek a szolgáltatások egyre nagyobb konkurenciát jelentenek a hagyományos média „gyáraknak” is, akik szintén nem mindig örülnek ennek a tendenciának.

 

smasungsmart_1.png

Dél-Koreában a hírek szerint azt történt, a legnagyobb internet szolgáltató, egyszer egy szép napon úgy döntött, korlátozni fogja a „Smart TV-k” internet hozzáférését, ill. a „smart” honlap elérését. Szerinte ugyanis az internet képes TV-k lassítják az internetet – így szerinte tulajdonképpen a többi ügyfél érdekét védte meg. A történetből vita lett, majd megszűnt a korlátozás.

Képzeljünk egy olyan szolgáltatót, amelyiknek van mobilja, internetje, netán média tartalmat is előállít és esetleg tévés csatorna formájában is értékesíti azt. Jó neki, ha a mobil-, vagy hálózatos internet szolgáltatásán más médiatartalmakat nézünk, hallgatunk? Elvileg nem… Azt szeretné, hogy az övét nézzük? Alighanem igen… De megteheti azt, hogy az ő tartalmához hasonló más tartalmak elérését korlátozza? Reméljük nem…. Volt már ilyen?

Ahogy egyre több például multimédiás alkalmazást veszünk igénybe, úgy nő a hálózatokon átvitt adatmennyiség nagysága és így a forgalmi torlódások (adat dugók) kialakulásának a veszélye is. Hogy ez ne legyen, a szolgáltatók nagyon helyesen már jó ideje elkezdték menedzselni a forgalmat. Ennek a célja a túlterhelések csökkentése (ez jó), a szűkös erőforrások igazságos megosztása a felhasználók között (ez is jó), és persze az sem kizárt, hogy e technikák révén egyes alkalmazások „hátrasorolódnak”, praktikusan blokkolásra kerülnek – elsősorban a szolgáltatók üzleti érdekeinek védelmében. (Ez nem jó.)

Az átlagos fogyasztó a forgalommenedzsment jelenségével jó esetben egyáltalán nem találkozik - minden működik, ahogy kell, szépen gyorsan.

Mi ezt a háttér munkát akkor vehetjük észre, ha valami mégsem egészen gömbölyű.

A fogyasztó előfizet valamire, boldog, egészen addig, amíg ki nem derül, hogy na, ezen a szolgáltatáson azt a dolgot - ami ő szeretett volna - nem lehet igénybe venni. Ez nem jó. Ha már a „boltban” kiderül, az a jobbik eset, akkor ugyanis még el lehet dönteni, megvesszük, vagy nem?

Ezért „célszerű” ha a szolgáltatás tájékoztató anyagaiban, netán reklámjaiban is feltűnik, hogy az a termék/szolgáltatás erre, meg arra jó, de amarra nem. Ha ez így van, akkor a szolgáltató legalább előre tájékoztatott. Ha nem, akkor az már tényleg aggályos, hiszen akkor megvettünk valamit, ami esetleg ugyan sok mindenre használható, de talán pont arra, amire akartuk, nem.

Ez utóbbi viselkedés már azért is problémás (lenne, ha lenne ilyen), mert a jelenleg hatályos hírközlési törvény (Eht) szerint is biztosítani kell az átláthatóságot, azaz a szolgáltatónak szolgáltatás jellegétől függetlenül fel kell tüntetnie az Általános Szerződési Feltételeiben (ÁSzF) s szolgáltatás tartalmát, minőségét és a szolgáltatások szünetelésére és korlátozására vonatkozó kitételeket. Ráadásul a hatóság még azt előírhatja, hogy a szolgáltatók összehasonlításra alkalmas módon szolgáltassanak adatokat – például az elérhetőségről, minőségi paraméterekről, vagy az árakról - a hatóságnak, illetve azt is, hogy ezen adatokat tegyék közzé.

Hogy a hatósági meghallgatás, majd azt követő folyamat hová vezet, ma még nem lehet előre látni, de akár az is bekövetkezhet, hogy idővel például a mobilok nem tilthatják majd hálózatukban a VoIP szolgáltatásokat.

Annyi bizonyos, a net-neutrality kérdéseit eddig külön jogszabályban csak Chilében és Hollandiában rögzítették. Az Európai Bizottság a jelenleg is zajló előkészítések nyomán várhatóan 2013-ban hozza nyilvánosságra a hálózatsemlegességgel kapcsolatos álláspontját. Addig az EU-ban az általános gyakorlat, hogy a tagállamok maguk próbálják kezelni a hálózatsemlegességgel kapcsolatos kérdéseket. 

53 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://telefonkozpont.blog.hu/api/trackback/id/tr894522311

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mis 2012.05.22. 21:19:55

"Az Európai Bizottság a jelenleg is zajló előkészítések nyomán várhatóan 2013-ban hozza nyilvánosságra a hálózatsemlegességgel kapcsolatos álláspontját."

És ki nekünk az EU?
Az olyan törvényekkel, korlátozásokkal, amivel az emberek jobban járnak, sajos Magyarországra NEM vonatkoznak.
(pl.: regisztrációs adó "eltörlése")

spion27 2012.05.22. 21:26:22

túl hosszú nem olvastam el. telón van facebook, sok helyen van wifi, a kormány meg beveheti tövig amiért ahellyett hogy kiadást csökkentenének még egy bőrt le akarnak húzni az átlagemberről. 20 év és itt maradnak majd a naplopók meg a nagyon hülyék, a többiek ki fognak vándorolni normális országba

Lacusru 2012.05.22. 21:27:55

Németországban több olyan net előfizetés is van, amiben vagy tiltják, vagy fizetőssé teszik a VoIP szolgáltatást. Többnyire mobilnet előfizetéseknél lehet vele találkozni!

chipanddale74 · http://www.autosvilag.com 2012.05.22. 21:31:54

Jelenleg 6-9 ezer forint között van egy mobil havi számlája. (cégesek esetén ennek többszöröse is lehet) most az ehhez rakódó 3-400 forintos extra költséget sajnos simán le fogjuk nyelni. Az első pár hónapban lehet némi forgalom csökkenés, de őszre minden a régi szintre fog visszaállni.

tede 2012.05.22. 21:40:50

@chipanddale74: ez egyértelmű, de nem is ez a szolgáltatók legnagyobb félelme. Rengeteg olyan ember van, akinek régi, elavult és méregdrága előfizetése van és lustaságból (pató pál félék) nem frissít, a szolgáltató meg bolond lenne szólni neki. Ha ezek az emberek most begőzölnek és csak annyit megtesznek, hogy korszerűbb és olcsóbb csomagra átváltanak, akkor nemcsak az adót spórolják így meg, hanem még olcsóbban is telefonálnak onnantól, a szolgáltató profitja meg olvad, mint jég a nyári napsütésben.

TH 2012.05.22. 21:42:12

@Lacusru: németország amúgy is az irreálisan drága net országa (legalábbis reptereken és szállodákban :-) ), szóval ott ez nem lep meg...ahol a T-csoport (vagy bármilyen más monopólium) az úr egy egész ország telekommunikációja felett, ott sok jóra nem lehet számítani szerintem

enasteve 2012.05.22. 22:19:18

Nos, az így nem teljesen pontos, hogy az EU nem foglalt állást a net-semlegesség kérdésében. Valóban készülnek kiadni majd egy direktívát, de a távközlési szolgáltatásokkal összefüggésben egy korábbi direktívát módosítottak. Ez pedig meghatározza, hogy az előfizetői végponton gyakorlatilag a szolgáltatás jellegétől függően, annak igénybevétele során, ahhoz kapcsolódóan minden szolgáltatást elérhetővé kell tenni az előfizetőnek. Nem lehet korlátozni. Csak erre senki nem figyel.

Szolgáltatóval volt ez ügyben problémám és erre hivatkozva, meg persze időközben az országgyűlés beiktatta ezt a direktívát, illetve módosította ennek megfelelően az EHT-t, sikerült jobb belátásra bírni az illetékeseket.

DirtyHarry 2012.05.22. 22:25:26

@TH: reptereken és szállodákban mindenhol drága a net :)

TH 2012.05.22. 22:28:17

"@TH: reptereken és szállodákban mindenhol drága a net :)"
kivéve, ahol ingyenes...

TH 2012.05.22. 22:28:50

@DirtyHarry: az előző válasz neked akart menni, nem magamnak. :)

acsa77 2012.05.22. 22:33:20

@TH: a blau (e-plus) simán engedi a VOIP-ot, és kb. pár hónapja javították hálózatukat. Konkrétan egy eldugott "gödörben" lakva jobb az e-plus térereje, mint a telekom, vodafone vagy o2. Mondjuk még nem utaztam sokat, ezért nem vagyok reprezentatív.

acsa77 2012.05.22. 22:36:12

@DirtyHarry: ott más a bérszínvonal, ezért a kényelemért bizonyos helyzetekben hajlandók sokat fizetni. De a sóherek és az ezermesterek igen jó életet élnek No.ban. Annyira, hogy nem vicc a majdnem bérmilliomosok óriási tömege.

agyameldobom42 2012.05.22. 22:41:09

Ez csak a mobilnetnel problema, amit fizikailag csak a kartelltol vehetsz. Drotosnal tul nagy a verseny ehhez. De azert nezzuk:

Egyik oldalrol:
Bele kell irni a szerzodesbe: "A szolgaltato korlatozhatja vagy kiszurheti az uzleti erdekeit serto adatforgalmat." Senki eszre nem veszi es onnantol jogos a szures. Akinek nem tetszik vegyen uzleti elofizetest tizszeres aron, ott nincs aprobetus labjegyzet a "Korlatlan!*" szohoz.

Masik oldalrol:
Techinkailag nehezen kivitelezheto. Minden szurest meg lehet kerulni. Esetleg a teljes forgalomra alkalmazott mesterseges jitterrel, csomagfelcserelgetessel lehet szivatni a rejtve VoIP-ozokat. (ezek a hagyomanyos alkalmazasokat lenyegesen kevesbe zavarjak, mint a VoIPot.) De az meg milyen otvar gagyi mar, joerzesu mernok inkabb felmond minthogy direkt moslekka keverve szolgalja fel a nagy gonddal keszitett haromfogasos vacsorat.

Mészáros Laci 2012.05.22. 23:08:45

technikailag nehézség nélkül lehet olyan hálózatot építeni, amin a Skype külön akadályozás nélkül is elhasal -- a szolgáltató pedig széttárja a karját: kérem szépen, olcsó díjcsomagért ez jár.

Mészáros Laci 2012.05.22. 23:10:19

@agyameldobom42:

"Minden szurest meg lehet kerulni. Esetleg a teljes forgalomra alkalmazott mesterseges jitterrel, "

nem kell mesterséges jitter. megfelelően tervezett hálózat kell hozzá. a know-how-t azoktól a mérnököktől kell ellesni, akik a szolgáltató saját VoIP rendszerét tervezik és elbaltázzák :-))

Mészáros Laci 2012.05.22. 23:11:50

@agyameldobom42:

"joerzesu mernok inkabb felmond minthogy direkt moslekka keverve szolgalja fel a nagy gonddal keszitett haromfogasos vacsorat."

ugye tudod, hogy a taposóakna-gyárakban is dolgoznak mérnökök...

agyameldobom42 2012.05.22. 23:28:41

@Mészáros Laci: De a valagotas nelkul szar halozaton a Turt es Tamogatott tartalom is fos, nem csak a Tiltott, es azert jogosan reklamal a paraszt, illetve nem fizet elo.

Es mondom joerzesu. Kicsit mas azert keresett, jol fizetett szakemberkent figyelembevenni az etikus cegkulturat a munkahelyvalasztasnal, mint rogtonitelo hadbirosag ele allni csak mert sajnalod az allando agymosassal demonizalt ellenseget :-)

flazz 2012.05.22. 23:33:43

Magyarorszagon irrealisan draga a mobilszolgaltatas!

Fül~orr~régész 2012.05.22. 23:40:55

Angliaban a Three-n nemhogy nem tiltjak, de egyenesen ingyenes a Skype, akkor is, ha zero az egyenleged. Ha akar egyszer is toltottel penzt a kartyadra, onnantol free skype on 3G forever...

Kemencés Szittya Buci 2012.05.22. 23:48:53

Na nehogy már!
Nem kéne engedni, hogy cégek akkora méretűvé váljanak, mint pl a trékom. Ne legyen tartalom- és infrastruktúraszolgáltató is egyszerre, csak az egyik. Ennek az lesz a vége, hogy akinek pl tréhómja van trémobillal és trékommal, az a tv-ben nézheti a tréhóm 1 és 2 csatornát, a neten felmehet a tre.hu-ra, telefonon meg csak t-r-e-111-111-et hívhatja, egyéb esetben "sérti a cég üzleti érdekeit" és letiltják.
De mondhatnám most a UPC-t, Digit is.
Komolyan, itt már mindenki sérti valaki érdekét, de a felhasználókét meg leginkább mindenki, de ezért még fizessél is percenként +2 forintot, meg gondolom jövőre jön a 100 megánként +2 forint is.

gusthy1 · http://kolyokjoga.blogspot.com 2012.05.22. 23:54:35

@mis: Nem nekünk valakink az EU, mi vagyunk az EU-nak valamije. Konkrétan a tagja.

2012.05.23. 01:44:41

Nyilván megteheti a szolgáltató.
Nem tilt, hanem ahogy írtad, forgalmat menedzsel. Ha ezáltal nem megy rendesen a skype, hát ez van.

Captain_Future 2012.05.23. 01:50:17

Egyertelmu, hogy nemi QoS-en kivul az adatforgalom minden fajta korlatozasat, manipulalasat tiltani kell a szolgaltatok szamara.

A nyilt internet osszehasonlithatatlanul fontosabb, mint nehany telekom ceg profitrataja. A netsemlegesseg nem csak valami magasztos elv, hanem az internet, ez altal pedig a gazdasag es tarsadalom szabad fejlodeset lehetove tevo egyik alappiller.

ubu1 2012.05.23. 02:18:03

Ha a szolgáltató nagyon ügyeskedik, még mindig ott a lehetőség, hogy egy VPN tunnelbe berakjuk a teljes otthoni forgalmat. Túloldalon mondjuk egy saját hostolt szerver, ott nem szokás korlátozni. Aztán bekaphatják.

ubu1 2012.05.23. 02:20:01

@gusthy1: No, igen. Kérdés, hogy ezt a mi Kedves Vezetőnk is így gondolja-e. Az eddigiek alapján nem biztos. És ahol egyáltalán felmerül, hogy népszavazzunk a kilépésről, ott más is megtörténhet.

ubu1 2012.05.23. 02:25:02

Én egyébként továbbmennék: Én a munkahelyeken, netkávézókban stb. történő szűrést is tiltanám. Amire tényleg kell (pl. munkavégzés rovására történő netes közösségi élet, adatlopás, pornográfia meg ilyenek), arra vannak más szabályok, ami alapján védekezni lehet. Minden más esetben a szabadság előbbre való.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2012.05.23. 03:57:04

A VoIP közel sem zabál fel annyit a sávszélességből, mint a neten tévézők. Vagy a fájlmegosztók, tegyük hozzá őszintén. Csakhogy a UPC egy tavalyi, nekem tett vallomása szerint a fájlmegosztók forgalmát menedzseli – leszűkíti –, azért, mert náluk a netes tévézés élvezi a prioritást. Nemrég a netszolgáltatók, főleg a T-* szünet nélkül azt ugatta, hogy ott a baromi széles sáv, tévézz rajta, mert az bitang cool dolog. És egyáltalán, minden szart csináljunk mobilon meg kábelen. Akkor most ne panaszkodjanak, hogy bedugult a csatorna. Márpedig bedugul, hogy az ég szakadna rájuk, mindig abból tudom meg, hogy már itt a hétvége, hogy este állandóan időtúllépés miatt áll le egy-egy oldal.

A hálózatsemlegesség problémáját viszont nem itt kellene kezdeni, hanem az e-mailnél. Ma, az e-mail negyvenedik születésnapján is túl, azzal kell foglalkoznom, hogy egy-egy fontos és sürgős e-mailem egyáltalán megérkezett-e. Mert a Gmail csak 10-15 perc múlva fogadja a Freemail levelét, a UPC időszakonként nem is fogadja, mondván hogy a Freemail szerverei valami feketelistára kerültek valakiknél, és ők az én érdekeimet védik. A Yahoo, mint kiderült, többeknél is nemszeretem partner, az Indamail néha egyszerűen nem működik, a Lájt pedig nem mindig kapja meg a Gmail leveleit. Tapasztalataim szerint. Ma e-mailt elküldeni egy kísérlet, nem egy teljesen hétköznapi dolog. Ha a mellékletben valami nekik gyanús van, akkor az istennek nem hajlandók továbbítani, akkor sem, ha a címzett már ott ül a gépe előtt, és várja, jól tudva, hogy mit kap. Ráadásul előre nem is mindig tudom, hogy milyen fájltípust minősít éppen gyanúsnak. Sőt, a legvidámabb dolog, amikor a UPC nem továbbít egy levelet a neki nem tetsző hálózatra, de csak pontosan 48 óra múlva kapok egy automata értesítést, hogy többszöri kísérletre nem sikerült a továbbítás.

Magyarul ma az a helyzet, hogy ha elküldünk egy e-mailt, akkor utána meg kell kérdezni telefonon a címzettet, hogy megkapta-e. Az e-mailezés elérte a Magyar Posta minőségét. És pusztuljak el, ha egy működő internetes rendszeren ekkora problémát jelent egy e-mail továbbítása, ha nem valami konkurenciatorzsalkodás akadályozza. Lehet, hogy az a legjobb megoldás, hogy felveszem videóra, ahogy felolvasom az üzenetemet, és streamelem, mert az kapja a prioritást, mint tudjuk.

Fluffer 2012.05.23. 06:45:52

Bakker, soha nem hasznaltam a telefonomon az adatforgalmazast, hanem MINDIG csak a wifit. Ingyen. Ezt a hozzaszolast is igy kuldom el es a Skype is is igy csatlakozik. Ennek tukreben nem sok ertelmet latom a postnak.

Mészáros Laci 2012.05.23. 06:48:00

@agyameldobom42:

"De a valagotas nelkul szar halozaton a Turt es Tamogatott tartalom is fos, nem csak a Tiltott"

pedig nem, olyan hálózatot sikerült összehozniuk, ahol csak a voip forgalom volt szar. és mivel nem szándékosan csinálták, vért izzadtak, mire rájöttek. rém egyszerű: olyan részeken akartak szedett-vedett megoldást használni, ahol ebben az alkalmazásban nem lett volna szabad. "támogatott" forgalomnak viszont olcsó és ideális.

Mészáros Laci 2012.05.23. 06:51:57

@Fluffer:

a wifi nagyszerű alkalmazás, csak az átlag telefon akkumulátorát a (néhány tíz méter hatósugarú) wifizés 2-3 óra alatt lehúzza -- a technológia tervezésekor nem volt szempont az energiatakarékosság.

fourgee 2012.05.23. 07:33:29

Az Egyesült Királyságban a 6 mobilszolgáltató közül 5 letiltotta a Skype-ot. Vodafone hálózatán pl. Skype chat megy, viszont a maximális térerő mellett, HSDPA-n állandóan megszakad a hívás, vagy el sem indul. A hanghívás létrejön, de 2 másodperc múlva érthetetlen lesz rajta a beszéd.

Bementem a Vodafone-hoz, mondtam hogy otthon még a metrón is van szélessávú internet, mi ez a faszság hogy nem tudok abban az országban videohívást indítani, ahonnan a Vodafone elindult. Össze-vissza magyaráztak meg bólogattak, meg széttették a kezüket. :))) Jöttek azzal hogy vmi frekvenciát még nem nyitott meg a kormány a mobilszolgáltatók számára, azon menne rendesen a mobil broadban. Ez azért furcsa, mert a 3 (Three) hálózatán meg megy a Skype...

fourgee 2012.05.23. 07:43:56

@Fluffer: "Bakker, soha nem hasznaltam a telefonomon az adatforgalmazast, hanem MINDIG csak a wifit. Ingyen. Ezt a hozzaszolast is igy kuldom el es a Skype is is igy csatlakozik. Ennek tukreben nem sok ertelmet latom a postnak."

Sok helyen van szélessávú internet, viszont wifi nincsen. Nos ilyen helyen amikor telefonálnál (például az olimpiai stadion van mögötted és poénból onnan akarsz "bejelentkezni" ismerősökhöz) és tudatosul benned hogy a szolgáltató korlátozza a Skype-ot, akkor ott megb.szhatod a wifidet.

Ennek tukreben nem sok ertelmet latom a hozzaszolasodnak.

Jozsó_ 2012.05.23. 07:58:00

@Mészáros Laci: A 3G gyorsabban húzza le az aksit mint a Wifi.

csabsz13 · http://www.fcstpauli.com 2012.05.23. 08:55:24

@TH: reptereken és szállodákban.
amúgy pedig a gyűlölt T-com DSL forgalom és sebesség korlát nélküli csomagja, 1 éves hűséggel 10 EUR (www.telekom.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/EKI-PK-Site/de_DE/-/EUR/ViewProductDetails-Start?ProductRefID=0502001000658%40EKI-PK&StageProductRefID=0502001000658%40EKI-PK&CatalogCategoryID=gwcFC7IS64MAAAEdyc8MVfLO)
ugyanez itthon, 5 Mbit sebességkorláttal, 1 éves hűséggel 5.830 Ft (300 Ft/EUR átváltással 19,4 EUR) (www.t-home.hu/lakossagi/internet/dijcsomagok/alap/kabelnet)

fektoh 2012.05.23. 09:01:35

@Mészáros Laci:
Hol vannak már a "régi szép" idők (2001-ig), amikoris az internet-szolgáltatónak törvény szerint rontania kellett a saját VoIP szolgáltatása minőségi paramétereit, csak hogy a már akkor is "szegény" vonalas monopol szolgáltatóknak ne lehessen konkurenciája a hangpiacon.

különvélemény2 2012.05.23. 09:04:06

@agyameldobom42: "Bele kell irni a szerzodesbe: "A szolgaltato korlatozhatja vagy kiszurheti az uzleti erdekeit serto adatforgalmat." Senki eszre nem veszi es onnantol jogos a szures."

Ja magyarisztánban, ahol divat biankó szerződéseket írni.

Jogállamban ilyet nem írhatsz a szerződésbe.
Ennyi erővel tilthatná az összes email szolgáltatót, mert vegyél tőle + postafiókot, a youtube-ot, mert van videotékája, a facebookot, mert övé az iwiw, a másik szolgáltató honlapját, stb.

Izo 2012.05.23. 09:06:35

"y cég ingyenes szolgáltatása pedig az ő hálózatán generál hatalmas adatforgalmat neki, (azaz x-nek), míg a bevétel teljes egészében y-nál jelentkezik."
Milyen bevétel?

különvélemény2 2012.05.23. 09:09:05

@ubu1: "Én a munkahelyeken, netkávézókban stb. történő szűrést is tiltanám."

Kávézóban ok, de munkahelyen te a cég tulajdonát használod, amiért nem fizetsz, így semmilyen beleszólásod sincs, hogy mit enged és mit nem.
Ha beleszólhatnál, azzal mindenféle jogalap nélkül az ő jogait korlátoznád.

fourgee 2012.05.23. 09:15:30

Egyébként vicc, hogy még annak idején azért kezdtem el használni a Skype-ot, mert az volt az egyetlen szolgáltatás, ami 56k-s betelefonálós interneten szaggatás nélkül kristálytiszta hangot továbbított. Ha jól számolom, az 6,8 kbyte másodpercenként. Az UMTS 384kbit, annak 46kbyte-nak kellene lennie. A telefonomon elérhető volt a HSDPA hálózat is, maximum térerővel, mégis használhatatlan volt a hanghívás is Skype-on. Akkor most ezt hogy?

preston 2012.05.23. 09:53:59

@csabsz13: azért tedd hozza, hogy a 9.99.eurós dij egy hónapra vonatkozik.

lbalazs 2012.05.23. 10:15:11

Az lesz a megoldás, ha az államok tiltani fogják azt, hogy tartalom, és net szolgáltató legyen valaki egyben. Ez még soká lesz, de eljön majd. Ha így lesz vehetek majd egy internet szolgáltatást, talán drótot és mobilt egyben, aztán vehetek telefon szolgáltatást, ami nem kötődik egyik internet szolgáltatóhoz sem, de vehetek más tartalom szolgáltatást is, pl TV és mindenféle internet szolgáltatáson működni fog.
Lényegesen olcsóbb lesz minden, hiszen ma külön hálózatokat építenek a tartatlomszolgáltatók, és egy lakásba akár 3 drót is mehet, külön IP hálózattal, és spaciálisan csak az adott tartalmat lehet rajta elérni, és ez nem olcsó.

VilMarci 2012.05.23. 10:59:32

"míg a bevétel teljes egészében y-nál jelentkezik." Ez nem igaz. Ott van a havi- illetve adatforgalmi díj, ami teljes egészében az övé. Nézzük fordítva. Ha lenne "net" és "net+voip" csomag a szolgáltatóknál, akkor a Skype és a többiek jogosan reklamálnának, hogy a különbözetből szeretnének részesedni? Hiszen az pont az ő szolgáltatásuk segítségével többletbevétele keletkezett az internetszolgáltatónak.

Uzi 2012.05.23. 11:11:01

@csabsz13: Ez szerintem csak egy kiegészítőcsomag, ha már van DSL-ed.

PamutMamut 2012.05.23. 11:17:32

Ha a Mobilnet-ért pénz szednek onnantól fogva semmi közük nincs ahhoz hogy én azon mit csinálok! A webshopban történt akciós vásárlás után sem fizetek a telefonszolgáltatónak a kedvezményből!

Upsz! Most ötletet adtam?

Mészáros Laci 2012.05.23. 11:24:48

@Jozsó_:

1. Lehet, de ez attól is függ, hogy hány kilométerre kell a mobilodnak "elkiabálnia" hogy szót értsen a 3G bázisállomással. a wifi meg pár méterre van.

2. A kezdeti 3G telefonoknál gond volt az akku gyors lemerülése, le is tilthattad rajtuk a 3G üzemmódot, de ezt már jópár éve orvosolták.

Mészáros Laci 2012.05.23. 11:25:54

@fourgee:

"annak idején azért kezdtem el használni a Skype-ot, mert az volt az egyetlen szolgáltatás, ami 56k-s betelefonálós interneten szaggatás nélkül kristálytiszta hangot továbbított. "

minél öregebb a nagypapa, annál jobb tanuló volt gyerekkorában :*)

IMO 2012.05.23. 11:35:58

@Fluffer: Nem vagy kicsit önző? Nem vonatkozik rád a poszt, tehát minek lett megírva? Gondolkozz már el kicsit magadon.

DeadBodiesEverywhere 2012.05.23. 13:35:52

iOS alatt a Facetime is vmi ilyen miatt nem megy 3G-n, hogy ne videotelefonáljak orrbaszájba az iphone userek, nem?

csabsz13 · http://www.fcstpauli.com 2012.05.23. 16:35:51

@preston: nem igaz, ott van hogy monatliche grundpreis, szóval havonkénti alapdíj. nincs más díj feltűntetve, sem az nincs odaírva, hogy ez csak az első hónap díja lenne.

csabsz13 · http://www.fcstpauli.com 2012.05.23. 16:39:59

@Uzi: nem kiegészítő csomag. DSL anschluss szükséges hozzá, de ez nem azt jelenti, hogy más szolgáltatást is igénybe kell venni.
direkt kerestem ki egy olyan ajánlatot, ami telefon előfizetés nélküli (a telefonos 25 EUR-tól kezdődik).
itthon is van lehetőség már ugye a "csupasz" internet előfizetésre, amihez pl. bekötik a kábelt.
nekem legalább is így van előfizetésem.

Uzi 2012.05.23. 17:38:41

@csabsz13: "Die Vorteile des Tarifs Surf DSL Flat gelten nur in Verbindung mit einem DSL-Anschluss, durch den weitere Kosten entstehen. Wenn Sie noch keinen DSL-Anschluss besitzen, empfehlen wir Ihnen die Bestellung eines Komplettpakets bestehend aus Anschluss, Tarif und ggf. passender Hardware."
Ez azt jelenti már bent kell lenni egy előfizetett vonalnak, (ami nincs ingyen), amire rendelheted. Van meztelen internet is, de az pl. 15 Eur-tól indul az Alice-nal.

Uzi 2012.05.23. 17:40:27

@Uzi: a 15 Eur opció 2 év hűséggel persze

csabsz13 · http://www.fcstpauli.com 2012.05.23. 21:26:02

@Uzi: hát én ezt a szöveget nem találtam, pedig mikor írtál még egyszer átnéztem az ajánlatot.
De sajnos a 15 euró is jobb ár a hazai lehetőségeknél.
süti beállítások módosítása