Az elmúlt egy évben 1,6 millióan vásároltunk legalább egyszer online és az ilyen tranzakciók forgalma megközelítette a 177 milliárd forintot, ami mintegy 14 százalékos bővülés az egy évvel korábbi 155 milliárd Ft-hoz képest, derül ki az eNET – Telekom: „Jelentés az internetgazdaságról” című kutatásából.
Csak az online kiskereskedelem növekszik
A jelentés szerint az online kiskereskedelem forgalma töretlenül növekszik annak ellenére, hogy a hagyományos kiskereskedelmet súlyosan érintette a 2008-ban kezdődött válság. Ugyan 2011-re az összesített 6,5 ezer milliárdos forgalom már meghaladta a 2008-as szintet, ez az eredmény zömében az élelmiszer szektor áremelkedéseinek köszönhető. A többi szegmensben inkább stagnálás vagy gyenge csökkenés jellemző.
Ezzel szemben az e-kereskedők idén várhatóan mintegy 177 milliárd forintos forgalmat bonyolítanak, ami 14 százalékos bővülést jelent. Ez a teljes kiskereskedelmi forgalom 3 százaléka. A bevételek jelentős részére, mintegy 40 százalékára idén is az év utolsó két hónapjában tesznek szert, köszönhetően az ünnepek előtti hajrának.
Ráadásul az online vásárlások átlagos kosárértéke is magasabb, mint a hagyományos vásárlásoké. Interneten egy vevő egy alkalommal átlagosan hétezer forintot költ, míg a hagyományos kereskedelemben csak háromezret. Tehát az online vásárlók szívesebben költenek egyszerre nagyobb összeget, amit az is ösztönöz, hogy a legtöbb webáruház egy bizonyos összeghatár felett ingyenes szállítási lehetőséggel csalogatja őket.
Egyre több nő vásárol interneten
1,6 millióan vásároltak legalább egyszer online az elmúlt 12 hónap során - az eNET friss kutatása szerint, melyet 2012 harmadik negyedévének végén készítettek. A nők és férfiak aránya kiegyenlített, de a számos jel arra ural, hogy fél éven belül több nő fog vásárolni online, mint férfi.
Slágertermékek: okostelefon, tablet, parfüm
Idén robbanásszerűen bővült a műszaki cikkek piaca az online értékesítésben hagyományosan jól menő játékok és könyvek mellett. Főleg a szórakoztató elektronika iránti keresletben érzékelhető változás a tavalyi évhez képest. Idén már várhatóan 15-20 milliárd forintért vesznek ilyen cikkeket interneten. A sikerhez az is hozzájárul, hogy a hagyományos boltokhoz képest gyakran 10-20 százalékkal olcsóbban lehet megvenni ugyanazt a terméket, ami egyértelműen kedvez a szektor növekedésének.
A kutatás szerint az idei karácsonyi szezon leginkább keresett termékei (minő meglepetés): a HD felbontású tévé, az okostelefon és a tablet. Okostelefonból a kutatók szerint az év utolsó három hónapjában mintegy 200 ezer darab találhat gazdára, jelentős részben online.
Idén már, főként a női vásárlók megjelenése miatt, komoly szerep jut a lakberendezési cikkek, háztartási gépek és ruházati cikkek online eladásának is. Utóbbi 2011-ben még csak 5 milliárdos piac volt, idén már elérheti a 8 milliárdot. A háztartási gépek és lakásfelszerelések online piaca idén várhatóan 15 milliárdos lesz, ami a duplája a tavalyinak.
A szépségápolási terület forgalma mintegy 7 milliárdos forint, a sláger a parfüm, melyből interneten a kutatás szerint idén várhatóan legalább 1,5 milliárd forint értékben adnak el.
Online rendeljük, de még inkább elmegyünk érte
Az internetes vásárlással most ismerkedő tömegek igényeihez alkalmazkodva számos webáruház nyitott bemutatótermet és átvevőpontokat. Az online vásárlás növekedésével együtt ugyanis a bolti személyes átvétel is bővült idén, a vásárolt termékeket immár ugyanannyian veszik át személyesen, mint futárszolgálaton keresztül, szemben a Nyugat-Európai átlaggal, ahol a személyes átvétel alig jellemző. Furcsának tűnhet, hogy ilyen sokan rendelnek a neten, aztán mégsem az otthonukban, munkahelyükön veszik át az árut. Ezt a magyar sajátosságot a kereskedők többsége azzal magyarázza, hogy itthon még mindig nagy az igény a termékek vásárlás előtti személyes megtekintésére, és az árérzékenység miatt sokan így próbálják még a szállítás költségeit is megspórolni.
Én meg például nem szeretek a postára menni, miután pont nem voltam itthon amikor kiszállították az izét, amit megrendeltem.
Az összes forgalom 70 százalékát még készpénzben bonyolítják. Ezt az átvétellel egybekötött bankkártyás fizetés (15 százalék), a banki utalás (10 százalék) és végül 5 százalékkal az online bankkártyás fizetés követi.
Megjelentek a magyar webplázák
Idén már itthon is széles körben terjed az a nemzetközi trend, mely szerint a vevők nem csak az eseti jellegű vásárlásaikat intézik online, hanem a rutinbevásárlásokat is. Ezek körére, ha valamennyi terméket egy helyen kínálja az áruház, fel lehet építeni egy plázaszerű, “mindent egy helyen” értékesítési filozófiát.
Az ilyen webáruházak nagy előnye egyrészt, hogy időt takaríthat meg a vásárló, másrészt nagyobb volumen esetén megspórolhatja a szállítási költséget is. Az idő- és költségmegtakarítás mellett további fontos szempont és elvárás a széles termékkínálat.
A hazai online kereskedők erre a trendre reagálva idén fokozatosan bővítették a kínálatukat. Így jöttek létre a már említett „mindent egy helyen” webáruházak. Egyre több ilyen online pláza növi ki magát az e-kereskedelmi piacon, már most is jelentős forgalmat bonyolítva le. A hazai szereplők bár most még csak a teljes e-kereskedelem mintegy 5%-áért felelősek, a webplázák növekedésének további lendületet adhat, hogy az internetes kereskedők legnagyobbika, az Amazon.com, is tervezi a magyarországi terjeszkedést.