A tabletek, okostelefonok, lapos tévék és D-SLR fényképezőgépek magas értékesítési számainak köszönhetően 2013 első negyedévében a tartós fogyasztási cikkek piaca 11 százalékkal nőtt érték alapon az előző év azonos időszakához képest, derül ki a GfK friss kutatásából.
A kutatók abban nem biztosak, hogy a trend folytatódik az év további részében, vagy nem, hiszen mint közölték, a fogyasztási kedv erősödni látszik, de számos jel mutat arra, hogy a gazdasági visszaesés továbbra is elhúzódik.
IT eszközök - jelentős növekedés, tabletek a főszerepben
A szektor erőteljes - 38 százalékos - értékalapú növekedést mutat 2013 első negyedévében az előző év azonos időszakához képest. Az asztali PC-k, monitorok értékesítése csökkent, míg a netbook, notebook értékesítés bővült a jelentés szerint. A tabletek értékesítése robbanás szerűen nőtt, de itt még inkább igaz, mint a notebookoknál, hogy a 2012-es bázis roppant alacsony volt.
A legnagyobb növekedés az IT eszközöknél, visszaesés az irodatechnikánál
Telekommunikáció: stabil növekedés az okostelefonoknak köszönhetően
A válság ellenére ez a terület állandó jó teljesítményt nyújt, az év első negyedévében a tavalyihoz képest 10 százalékkal több készüléket adtak el, 20%-kal nagyobb értékben. Az ok, az okostelefonok értékesítésének felfutása. A GfK szerint a hagyományos (mobil) telefonok átlagára jelentősen, az okostelefonoké kisebb mértékben csökkent.
Szórakoztató elektronika: a TV piac újra fellendülőben
2013 első negyedéve a hazai szórakoztató elektronikai piacon pozitívan zárult: az értékesítési összforgalom a mért kategóriákban 2,4 százalékkal nőtt. A piacon legfontosabb termékcsoport az LCD kijelzős televízióké, amely egyedüliként a piacon növekedést mutatva 13 százalékkal magasabb forgalmat generált az előző év azonos időszakához viszonyítva. Mindeközben az értékesítési átlagárak 2 százalékot estek valamennyi kijelzőkategóriában.
A hagyományos audio és video eszközök (otthoni audio és házimozi, DVD lejátszó/felvevő, videokamera stb.) értékesítése idén is csökkent, ahogy tavaly is.
Fotó: intenzív növekedés az első negyedévben
A GfK TEMAX® Magyarország által mért szektorok közül a Fotó szektor növekedése volt az egyik legimpozánsabb: 2012 első negyedévéhez képest közel 17,5 százalékkal magasabb értékesítési forgalmat ért el az idei első negyedévben. A növekedés motorja két szegmens, a digitális tükörreflexes gépek (D-SLR) és a kompakt cserélhető objektíves fényképezők (MILC). (Korábbi írásunk a kamerák családjairól itt.)
A D-SLR gépek piaca elsősorban a belépő szintű készülékekkel tudott erősíteni a tavalyi gyenge bázishoz képest, de összességében a középkategóriás és a fél-profinak nevezhető készülékek eladása is emelkedett, nem kis részben a mintegy 9 százalékkal csökkenő átlagáraknak köszönhetően. A hagyományos kompakt gépek szintén növekedést tudtak felmutatni - ezzel megállítva egy régóta tartó negatív trendet -, miközben az átlagáruk emelkedett a nagy optikai átfogású készülékek növekvő népszerűsége miatt.
Telefonközpont: Vagyis jobb gépeket veszünk, drágábban.
Háztartási kisgépek: vegyes tendenciák
A háztartási kisgép szektor 5,6 százalékos érték alapú növekedést produkált az év első negyedében, azonban a különböző árucsoportok vegyes képet mutatnak. A növekedés köszönhető az étel előkészítő, a szőrtelenítő, a szájápolási és a hajformázó készülékek kategóriáinak. Ezek a termékcsoportok szignifikáns növekedést produkáltak, míg az olajsütők, vízforralók és a kenyérpirítók iránti kereslet nem nőt. A legnagyobb kategória, a porszívók érték alapon minimális növekedést generáltak. A kávéfőzők piacán folytatódik a trend, miszerint a hagyományos filteres kávéfőzők és a zárt rendszerű, kapszulás kávéfőzők értékesítése csökken, ugyanakkor a fullautomata és a nyitott rendszerű porciós kávéfőzők értékesítése tovább nő.
Háztartási nagygépek: jól kezdődik az év
2013 első negyedévében a háztartási nagygép szektor 5 százaléknyit nőtt érték alapon az előző év azonos időszakához viszonyítva, ami pozitív előjeleket sejtet a 2013. évre. A növekedést elsősorban a mosógép szegmens indukálta, amely továbbra is a legnagyobb eladási darabszámot produkáló árucsoport. A mosógépek mellett a szárítógépek növekedése volt még kétszámjegyű. A sütők, mosogatógépek, fagyasztók és a páraelszívók eladása szintén meghaladta az előző év azonos időszakában realizált értékesítést. A főzőlapok és a hűtők stagnálnak, egyedül a mikrohullámú sütők felvevőpiaca zsugorodott számottevően.
Irodatechnikai eszközök: erőteljes visszaesésben a hardverek és kellékanyagok
A szegmens az értékesített darabszámok tekintetében mindössze 6 százalékkal csökkent, azonban értékalapon a visszaesés jelentősebb volt és elérte a 12 százalékot. Az átlagárak csökkenése együttesen érintette az egyes termékcsoportokat, kivételt csak a multifunkciós berendezések jelentettek, ahol az átlagárak kismértékben nőttek. A csökkenés azonos mértékben érintette a hardver termékeket (nyomtatók, multifunkciós berendezések) és a kellékanyagokat (toner, patron). A nyomtatóknál közepes mértékű erősödést mutat a lézerkészülékek aránya, míg a multifunkciós berendezéseknél ez az arány állandó.