A Magyar Telekom szerint mindenképpen szükség lesz a közeljövőben új/több frekvenciára, hogy az egyre gyorsuló mobilinternet adta lehetőségeket ki tudják használni az ügyfelek, mondta a Világgazdaságnak Christopher Mattheisen, a Magyar Telekom Nyrt. vezérigazgatója.
A vezérigazgató szerint a 4G-s telefonok és szolgáltatások néhány éven belül fognak igazán komolyan elterjedni, miután a T előfizetői közül jelenleg néhány tízezren használnak még csupán ilyen készüléket. Ezeknek egyelőre nincs komoly hatása a teljes adatforgalomra, mondta a vezérigazgató. A cég a 4G-s hálózattal Budapest szinte 100 százalékát lefedte és országos szinten is majdnem 30 százalékos a lefedettség, az év végéig pedig ez 40%-ra fog nőni. A Telekomnál jelenleg az előfizetéssel együtt eladott készülékek mintegy 90 százaléka okostelefon, és néhány hónap múlva az új mobiltelefonok túlnyomó többsége 4G képes lesz, azaz minden a 4G irányába mutat, mondta Mattheisen, aki szerint a következő pár évben exponenciálisan nő majd a 4G-s készülékek aránya, és ezzel párhuzamosan a hálózat kihasználtsága is. Vagyis a magyar piacon még csak most indul az okostelefonok igazi boomja.
Mattheisen szerint éppen ezért nagy szükség van a digitális átállással hamarosan felszabaduló 800 Mhz-es frekvenciára, ami a mobil szélessáv és különösen a 4G/LTE fejlesztésére kiválóan alkalmas sáv. Kedvező terjedési tulajdonságai miatt segítheti a vidéki és ritkán lakott területek hatékony, optimális lefedését. A 800 MHz-es frekvenciasáv segítségével országos területi lefedettséget is lehet majd biztosítani, mondta. Rövid időn belül szükség lesz a 800 MHz-es sáv igénybevételére, tette hozzá, de a 900 MHz-es tartományból is több frekvenciablokkra lesz szükség, és fontos lenne, hogy a 2,6 GHz-es sávból is rendelkezésre álljon az ügyfeleink igényeit kiszolgálni képes elegendő kapacitás.
Éppen ezért a Telekom pályázni fog a várhatóan meghirdetésre kerülő frekvenciákra.
A 4., vagy új szolgáltató megjelenését firtató kérdésre a vezérigazgató azt válaszolta, hogy "a fejlett európai piacok közül sok helyen éppen ellentétes folyamat figyelhető meg, a piacok a konszolidáció, a kevesebb szereplő felé haladnak. Egyrészt azért, mert egyre nehezebb négy szolgáltatónak bármilyen méretű piacon versenyezni egymással. Az angol és az amerikai piacon pedig a frekvenciahiány a fő hajtóereje az összeolvadásoknak. A fúzió révén megnő az egyesült cég rendelkezésére álló frekvenciakapacitás, így jobban ki tudja szolgálni az ügyfelek igényeit. Nem az új versenytárs megjelenése a fő kérdés az új mobilcég kapcsán - hiszen tavaly két új virtuális mobilszolgáltató is piacra lépett -, hanem az, hogy olyan időszakban foglalna le jelentős frekvenciatartományokat, amikor a mobilinternet használat robbanása, az ügyfeleknek nyújtott szolgáltatásminőség szinten tartása miatt komoly kapacitásnövelésre lenne szüksége a már piacon lévő és gyakorlatilag az ország teljes lakosságát kiszolgáló szereplőknek."
Mattheisen elmondta, hogy idén a Magyar Telekom 87 milliárd Ft-ot fordít beruházásokra, ami 5 százalékkal kevesebb, mint tavaly volt. Az új ügyfélkiszolgáló és számlázási rendszer indítására több milliárd forintba kerül, emellett további milliárdokat fordít a cég hálózatmodernizációra, a szélessávú és 4G lefedettség bővítésére, de jelentős beruházásokat igényelhetnek még a frekvencia értékesítések is.
A Telekom az idei évre 40 milliárd forintnyi bevételt tervez az energia kiskereskedelmi szolgáltatásból. A VG azt kérdezte, hogy a cég a rezsicsökkentésre vonatkozó kormányzati intézkedések, illetve a rendkívül kiélezett piaci verseny mellett miért ragaszkodik ehhez az üzletághoz?
"Optimista vagyok, és bízom a folytatásban, hiszen amit csinálunk, az jó az ügyfeleknek és egybeesik a rezsicsökkentés szándékaival is. Fontos megjegyezni, hogy nemcsak a bevétel miatt vagyunk jelen ezen a piacon, hanem azért is, mert ezzel erősítjük az ügyfélmegtartást, hiszen nagyon jól fogadták az ügyfelek, hogy ezt a szolgáltatást is elérhetik nálunk. A továbbiakban is a lehető legkedvezőbb feltételekkel szeretnénk energiaszolgáltatást nyújtani lakossági ügyfeleinknek. Ennek érdekében olyan javaslatot dolgoztunk ki, amely lehetővé teszi a lakossági kedvezmények megőrzését, ugyanakkor nem okoz többletterhet a költségvetés számára. Nem tartunk igényt ugyanis egyedi piaci feltételekre, azonban fontosnak tartjuk, hogy az azonos ügyfélkört kiszolgáló szereplők hasonló feltételek mellett versenyezhessenek."
Mattheisen elmondta azt is, hogy a távközlési adó idén várhatóan a Telekom esetében körülbelül 20 milliárd forintos teher, a közműadót pedig a cég az eső negyedévben az egész évre elszámolta, 7,3 milliárd forint értékben. Ez összesen majdnem 30 milliárd forint ez évben, ami jelentős teher a Telekomnak, mondta a vezérigazgató, aki szerint ennek egyelőre a működésre, befektetésekre, fenntartásra még nincs jelentősebb negatív hatása, azonban mint mondta: "hosszabb távon nem tudjuk garantálni, hogy nem lesz komoly hatásuk a beruházási képességünkre."