Az NMHH rendelete szerint októbertől a korábban előírt nyolc nap helyett két nap alatt lehet számhordozással telefonszolgáltatót váltani. A számhordozást immár minden esetben az új szolgáltatónál kezdeményezni és amennyiben a szolgáltatók késleltetik, vagy indokolatlanul elutasítják a számhordozást, az előfizetőt 5 ezer forint kötbér illeti meg. Valaki próbálta már az új szabályok alapján a számát elhordozni?
A számhordozás lényege, hogy korábbi telefonszámunk (vezetékes, vagy mobil) megtartásával válthatunk szolgáltatót. Erre 2004 óta van lehetőség.
Az új előírások szerint a számhordozási igény átvételétől számított 1 munkanapon belül érvénybe lép a megállapodás, és a számhordozást további 1 munkanapon belül végre kell hajtaniuk a szolgáltatóknak. Korábban a számhordozást az előfizetői igény átvételétől számított 8 munkanapon belül kellett teljesíteni.
A számhordozás elutasítása az NMHH tájékoztató anyaga szerint:
Eddig az átadó szolgáltató elutasíthatta a számhordozási igényt, ha az előfizetőnek számlatartozása volt, vagy a szerződésében vállalt hűségidő még nem telt le és emiatt kötbért kellett fizetnie. A szolgáltató a hordozást csak ezen tartozások kiegyenlítése után engedélyezte. Ez a szabály úgy változik, hogy csak a 30 napnál régebben lejárt számlatartozás esetén lehet a hordozást megtagadni, azaz a hűségidővel kapcsolatos kötelezettségek
teljesítése nem lehet a hordozás feltétele
Természetesen kivételt képeznek azok az esetek, amikor az előfizető egy későbbi időpontot kér az átírásra, de hosszabb az eljárás a számhordozás rendeletben felsorolt bonyolultabb eseteiben is.
Az MTI tudósítása szerint bonyolult esetnek számít például az, amikor a többféle szolgáltatásból álló úgynevezett „multi-play” csomag átadásával együtt kell a számhordozást végrehajtani, vagy a belföldi kék és zöld számok, az emeltdíjas számok és a 10-nél több számot tartalmazó üzleti előfizetések hordozása. Ezekre az esetekre a rendelet előírja, hogy a szolgáltatóknak 5 munkanapon belül kell megállapodniuk a számhordozás időpontjáról.
Kötbér fizetés előfizető részére
A számhordozás késleltetése és indokolatlan elutasítása esetén az előfizetőt kötbér illeti meg. Az átvevő szolgáltató mulasztásonként és számhordozási megállapodásonként 5 000 forint kötbért fizet az előfizetőnek, ha
- a munkanapon 16 óráig benyújtott számhordozási igényt az adott napon, illetve a 16 óra után benyújtott igényt a következő munkanapon nem továbbítja az átadó szolgáltatónak,
- a számhordozást legkésőbb a számhordozás napját megelőző nap 12 óráig nem jelenti be a számhordozási Központi Referencia Adatbázisba, amennyiben az átadó szolgáltató az igényt nem utasította el.
Az átadó szolgáltató mulasztásonként és számhordozási megállapodásonként 5 000 forint
kötbért fizet az előfizetőnek, ha
- az igényt indoklás nélkül, az előfizető megfelelő azonosítása ellenére, nem 30 napnál régebbi számlatartozás vagy indokolatlan egyeztetés kérés miatt utasítja el,
- a számhordozási igény elfogadását követően a számhordozást a Központi Referencia Adatbázisban utasítja el.