A magyarországi mobilszolgáltatások árai nem magasak európai összevetésben, a három- és négyszereplős európai piacok elemzéséből pedig nem lehet kiolvasni, hogy a négyszereplőseken nagyobb lenne verseny derül ki az Infrapont gazdasági tanácsadó cég 2013 áprilisában készített, „A magyar mobilpiac nemzetközi tükörben” tanulmányából.
Pápai Zoltán ügyvezető elmondta, alapvetően olyan „mítoszok” igazságát keresték, mint, hogy:
- A magyar mobil hangszolgáltatási és a mobilinternet árak európai összevetésben magasak
- Több szolgáltató a piacon, illetve új szereplő belépése alacsonyabb árakat eredményez
A kutatás az EU tagállamok (EU27), ezen belül a 2004-ben Magyarországgal egy időben csatlakozott EU12, illetve a környező országok adataira épült és nem igazolta a fenti állításokat. Ezzel szemben az lett a fő megállapítás, hogy:
- A magyarországi átlagos percdíj (a 2010-es adatok alapján) a hetedik legalacsonyabb az Európai Unióban, és 35 százalékkal alacsonyabb az EU átlagnál (ARPM - Average revenue per minute - az egy percre jutó átlagos bevétel):
Forrás: Infrapont. Az ábrára kattintva elérhető a teljes prezentáció.
"Természetesen" mindez vásárlóerő paritáson számolva a helyzet rosszabb lenne, de ez a korrekció (mármint a vásárlóerő paritás alkalmazása) azonban nem a tényleges árakat méri össze, másrészt mindig rosszabbnak mutatja a kevésbé fejlett országok árait, így a magyar árakat is, mivel nem csak piacot, hanem az ország gazdasági fejlettségét is értékeli, fogalmazott az Infrapont..
- Az egy 2 gigabájtos adatcsomag ára (2013 márciusi adatok alapján) a negyedik legalacsonyabb az EU27-es között (a laptopos árak - azaz a nem okostelefon csomagokban szereplő árak - alapján)-
- A laptopos mobilinternet árak alapján Magyarország összességében is alapvetően jól szerepelt (lásd ábra):
Az Infrapont válasza a "Magasak a magyar árak?" kérdésre:
- A magyar árak abszolút szintje európai összehasonlításban nem magas
- a mobil hangszolgáltatás ára a középmezőnyben
- a laptopos mobilinternet árak a legjobb harmadban vannak.
- Az ár-összehasonlítások ellentmondásos eredményeinek okai:
- az unióban Magyarországon a legmagasabb az ÁFA kulcs - de az összehasonlításban ennek hatása kismértékű
- a vásárlóerő-paritásos számítás a magyar árakat mindig jelentősen növeli - de ez relatív árat érzékeltet és nem a tényleges árakat mér
- de a fő ok: az OECD 2009-es kosarai a torz kosárszerkezet miatt alkalmatlanok számos ország – köztük Magyarország – relatív árszintjének hiteles tükrözésére
Az Infrapont elemzésének következtetései tehát számos ponton ellentétesek a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság álláspontjával, hiszen a hatóság szerint a piacon a verseny nem elégséges, a piaci szereplők számát új szereplő piacra léptetésével bővíteni kell, hogy csökkenjenek az árak. Az Infrapont szerint azonban a "negyedik szolgáltató" nem Messiás. Véleményük szerint, ahogy a közleményükben is fogalmaznak: "A MAGYAR MOBILPIAC EURÓPAI UNIÓS ÖSSZEHASONLÍTÁSBAN JOBBAN TELJESÍT, MINT AZ ORSZÁG GAZDASÁGI FEJLETTSÉGÉBŐL KÖVETKEZNE"... Az utalás pedig arra vonatkozik, hogy Magyarország az egy főre jutó GDP alapján 2011-ben az EU27 tagok között a 22. helyen állt, vagyis a harmadik harmadban.