Még januárban jelent meg egy cikk és egy nemzetközi tanulmány arról, hogy a "A Skype kinyírja a távolsági telefonhívásokat". Mivel az elemzésnek nem volt magyar vonatkozása, megpróbáltunk utánajárni, mekkora is lehet a Skype magyarországi forgalma. Nos, mi tagadás, lepattantunk a londoni központról, az illetékes közölte, nem gyűjtenek külön Magyarország-specifikus adatokat - így a cikk a fiókban, pontosabban a „hátha egyszer mégis” mappában maradt.
Nem tudni, mit hoz a távközlési adó bevezetése, de most talán érdemes lenne elkezdeni az adatok gyűjtését, könnyen lehet ugyanis, hogy az SzKT2.0 alapos lökést ad a Skype forgalmának, ha egyre többen terelik át forgalmukat a különböző internet alapú üzenetküldő szolgáltatásokra, amelyekre ez a mostani adó nem terjed ki.
Természetesen nem egyedül a Skype alkalmas „adóoptimalizálásra”, hiszen a mobilosoknak ott van, - hogy csak a nálunk legismertebbeket említsük - a Viber, vagy a WhatsApp Messenger, de akár a Google, vagy a Facebook chatje jelentős mértékben képes a mindennapi kommunikációnkban a telefonhívások, SMS-ek kiváltására.
Az SMS-ek, MMS-ek, és a hívásoknak a 2 Ft-os drágítása (ha a szolgáltatók teljes egészében beépítik az árakba) nagyjából azt jelenti, hogy éves telefon-költségünk úgy alakul majd, mintha az eddigi 12 helyett az év hirtelen 13 hónapból állna.
(Reméljük, a 14. havi bevezetése senkinek nem jut eszébe!)
A Skype és a különféle chat-felületek természetesen asztali gépen, vagy laptopon is működnek, míg a Viber, vagy a WhatsApp csak mobilon. Ugyanakkor az okos mobilok és a jó minőségű mobilinternet térnyerése nyomán a fogyasztók egyre nagyobb része teheti meg, hogy mobilján is teljes értékű kommunikációt folytat adatforgalmi díjért – hanyagolva a hagyományos telefonbeszélgetést és SMS-küldést is. Nem vitás, a legolcsóbb megoldás, ha ezeket az alkalmazásokat WiFi-n használjuk, otthon, munkahelyen, netán nyilvános free-WiFi-n.
Saját tapasztalat, naponta 3-4 értesítést kapok, hogy már x, y ismerősömet is elérhetem a Viberrel, mivel ők is csatlakoztak hozzá… megy ez, még ha a Viberes beszélgetés nem is mindig a legtökéletesebb minőségű.
A brit Ovum piacelemző cég felmérése szerint 2010-ben az IP alapú üzenetküldő szolgáltatások globálisan 8,7 milliárd, 2011-ben 13,9 milliárd dollárral csökkentették a mobilok árbevételét. Az Ovum szerint így a gyorsan növekvő IP-alapú üzenetküldés miatt a mobilok a bevételeik 9 százalékát vesztették el 2011-ben
Az IP alapú mobilos üzenetküldő alkalmazások tehát speciális adók nélkül is lenyomják a hangforgalmat és a jelentős nyereség tartalmú SMS-küldést. Ez a szolgáltatók gondja, de a hálózatfejlesztések üteme azt jelzi, ők is úgy látják, a jövő mobilinterneté – s a mobilinternet felfutása közben aligha engedhetik meg maguknak ezen csatornák elzárását.
Ugyanakkor a hazai szolgáltatók - bár egyelőre nem nagyon kommentálják a történteket - nyilván nem lettek boldog attól, hogy az idén még életben lévő különadójuk mellé ez az új adó is belép, ők meg erősíthetik pozíciójukat az adóbeszedők között.
S ha ez még nem elég, át kell gondolniuk az eddigi tarifa-politikájukat is, hiszen el kell dönteni, mi lesz a 0 Ft-os hálózaton belüli hívásokkal, hogyan kezelik az olyan sokat-beszélős ajánlatokat, mint „az első 5 perc után a 60. percig ingyenes”, illetve a csomagjaik (át) árazásán is töprenghetnek, hiszen azokban jellemzően havi lebeszélhető percek, illetve sms darabszámok vannak meghatározva. Csak kiragadva egy extrém példát, van olyan csomag, amelyikben 1000-1200 lebeszélhető perc és 1200 SMS is szerepel…
Közben, aki rendelkezik okostelefonnal és mobilnetes csomaggal – ha eddig nem tette volna, most - elkezdheti átterelni a forgalmát, valamelyik említett csatornára, s így nem csupán a mostani +2Ft-ot, hanem annál jóval többet is megspórolhat.
Mindez persze oda vezethet, hogy nem jön össze a tervezett adó-bevétel, s akkor valami másra lesz szükség.
***
A bevezetőben említett a Skype kinyírja a távolsági telefonhívásokat cikk és - a Telegeography piacelemző cég által készített - elemzés egyébként arra vonatkozott, hogy a telefontársaságok 2011-ben az előzetes adatok és becslések szerint 4 százalékkal növelték a nemzetközi hívásaik idejét, míg a Skype 48 százalékkal. A hagyományos szolgáltatóknál így az ügyfelek 2001-ben mintegy 438 milliárd percet beszéltek „nemzetközileg”, míg a Skype-ot használva 145 milliárdot. Az elemző cég szerint a nemzetközi forgalom kisebb kiugrásokkal és megtorpanásokkal 1991-óta átlagosan 10-15 százalékkal növekszik, pontosabban a mostani évekre ez már csak akkor igaz, ha a forgalom növekedésébe a Skype nemzetközi forgalmát beleszámítják. Ha nem számítják bele, akkor a növekedés 2011-ben már csak 4 százalékos volt, ha pedig igen, akkor 13 százalékos.